Semestr zimowy 2010/11
Semestr zimowy 2011/12
Semestr zimowy 2012/13
Fizyka MBMN03017A
Treści programowe:
Wielkości fizyczne i jednostki. Elementy analizy matematycznej i rachunku wektorowego.
Kinematyka punktu materialnego. Zasady dynamiki Newtona. Praca, moc, energia. Zasady zachowania pędu, momentu pędu i energii.
Ruch drgający harmoniczny, tłumiony i wymuszony. Ruch falowy. Akustyka. Efekt Dopplera.
Mechanika relatywistyczna
Elektrostatyka. Pojemność elektryczna. Stacjonarny prąd elektryczny. Pole magnetyczne prądu elektrycznego. Właściwości magnetyczne ciał. Indukcja elektromagnetyczna.
Optyka geometryczna. Optyka falowa. Interferencja, dyfrakcja, polaryzacja światła. Elementy optyki relatywistycznej.
Elementy mechaniki kwantowej i budowy materii. Promienie Roentgena. Zjawisko fotoelektryczne. Efekt Comptona. Teoria Bohra budowy atomu wodoru. Fizyka laserów.
Podstawy krystalografii. Metale i półprzewodniki.
Efekty kształcenia:
Student umie wykorzystać prawa przyrody w technice i życiu codziennym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
Test wielokrotnego wyboru. Poszukujemy, zaznaczając x, prawidłowe sformułowania.Zaznaczenie prawidłowe +1 pkt, nieprawidłowe -1 pkt, brak odpowiedzi 0 pkt. Uzyskane punkty się sumują. Test obejmuje cały zakres materiału objęty programem.
Zaliczenie:
Maksymalna liczba punktów jaką można uzyskać wynosi 21 pkt.
Ocena niedostateczna 6 pkt i mniej.
3.0 (dost) 7 - 10 pkt
3.5 11 - 13 pkt
4.0 (dobry) 14 - 15 pkt
4.5 16 - 18 pkt
5.0 (bdb) 19 -21 pkt
Ćwiczenia rachunkowe
Kolokwium (100%) w formie pisemnej przeprowadzane na przedostatnich zajęciach. Kolokwium składa się z 3 zadań o różnym stopniu trudności. Każde z zadań punktowane jest osobno. Student ma możliwość zdobycia dodatkowych punktów za aktywny udział w zajęciach. Suma punktów, znormalizowana w skali 0-100% decyduje o uzyskanej ocenie. Przeprowadzane jest jedno kolokwium poprawkowe w ostatnim tygodniu semestru.
Kryteria oceny:
2 – student nie osiągnął wymaganych efektów kształcenia - poniżej 50 %
3 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym - 51 do 60 %
3,5 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym plus - 61 do 70 %
4 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym - 71 do 80 %
4,5 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym plus - 81 do 90 %
5 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym - 91 do 100 %
Laboratorium
Obserwacja pracy na ćwiczeniach laboratoryjnych i ustna odpowiedź z zakresu danego ćwiczenia (4x10 pkt). W trakcie zajęć wykonywanych jest sześć ćwiczeń laboratoryjnych, zgodnie z harmonogramem określonym przez prowadzącego.
Ocena realizacji ćwiczeń laboratoryjnych (4x20 pkt) Każde ćwiczenie oceniane jest na podstawie pisemnego sprawozdania, oddanego w terminie zgodnym z harmonogramem określonym przez prowadzącego. Oceniany jest zrealizowany zakres pracy (5 pkt), poprawność uzyskanych wyników (5 pkt), sposób opracowania dokumentacji zadania (5 pkt), wnioski (5 pkt).
Kryteria oceny:
2 – student nie osiągnął wymaganych efektów kształcenia - poniżej 50 % - do 60 pkt
3 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym - 51 do 60 % - 61 do 72 pkt
3,5 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym plus - 61 do 70 % - 73 do 84 pkt
4 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym - 71 do 80 % - 85 do 96 pkt
4,5 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym plus - 81 do 90 % - 97 do 108 pkt
5 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym - 91 do 100 % - 109 do 120 pkt
Literatura
a) podstawowa:
1. Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, t. 1-5, PWN Warszawa 2003
2. Jeżewski M., Fizyka, PWN Warszawa 1972.
3. Massalski J., Massalska A., Fizyka dla inżynierów cz. I i II, WNT Warszawa 1971.
b) uzupełniająca:
1. Cummings K., Understanding physics, New York : John Wiley and Sons, 2004