Semestr zimowy 2011/12
Semestr zimowy 2012/13
Semestr zimowy 2013/14
Komputerowo wspomagane projektowanie MARSO5040A
Struktura i funkcje CAD. Modelowanie w budowie maszyn (modelowanie fizyczne, modelowanie matematyczne). Metody tworzenia, przekształcania i przetwarzania geometrii. Formaty zapisu grafiki wektorowej i rastrowej. Zalety i możliwości modelowania bryłowego. Parametryzacja konstrukcji. Prezentacje, animacje 3D, tworzenie wizualizacji i renderingu. Tworzenie dokumentacji technicznej 2D. Metody szybkiego prototypowania.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2013Z: | W cyklu 2012Z: | W cyklu 2011Z: |
Efekty kształcenia
student: wymienia i klasyfikuje typy modeli CAD - owskich,
zna sposoby tworzenia prostych modeli bryłowych,
rozróżnia typy grafiki komputerowej,
tworzy i edytuje proste modele bryłowe,
potrafi utworzyć model złożenia z pojedynczych części,
umie określić właściwości fizyczne obiektu bryłowego i przedstawić jego wizualizację,
potrafi opracować dokumentację 2D wyrobu na podstawie modelu 3D ,
ma świadomość potrzeby dokształcania.
Kryteria oceniania
Wykład:
Kolokwium w formie pisemnego testu zamkniętego, przeprowadzanego na przedostatnim wykładzie. Test składa się z max. 20 pytań o różnym stopniu trudności. Każde z pytań punktowane jest osobno. Suma punktów, znormalizowana w skali 0-100% decyduje o uzyskanej ocenie. Przeprowadzane jest jedno kolokwium poprawkowe w ostatnim tygodniu semestru.
Kryteria oceniania:
2 – student nie osiągnął wymaganych efektów kształcenia - poniżej 50%
3 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym - 51-60%
3+ – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym plus - 61-70%
4 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym - 71-80%
4+ – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym plus - 81-90%
5 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym - 91-100 %
Projekt:
Zaliczenie projektu odbywa się na podstawie obserwacji pracy na zajęciach, kolokwium rysunkowego oraz opracowywanego projektu. Student zobowiązany jest przekazać w wyznaczonym terminie prowadzącemu wykonany zgodnie z zaleceniami projekt, który podlega ocenie. W przypadku stwierdzenia przez prowadzącego błędów lub braków w opracowanej dokumentacji student ma
obowiązek poprawienia tych błędów i dostarczenia prowadzącemu prawidłowo opracowanego projektu. W ramach realizacji zadania projektowego student powinien:
1. zdefiniować indywidualnie zadanie projektowe,
2. opracować założenia projektowe dla wybranego zadania,
3. opracować model 3D wyrobu,
4. opracować dokumentację techniczną (2D) wybranego elementu wyrobu,
Projekt należy opracować z użyciem systemu CAD. Sprawozdanie z projektu należy opracować w formie pisemnej załączając wersję elektroniczną wraz z plikami źródłowymi.
Elementy oceniane w projekcie:
Stopień skomplikowania zagadnienia. - max 40%
Dobór techniki modelowania do postawionego zadania. -max 20%
Dokumentacja konstrukcyjna opracowana przy pomocy systemu CAD 3D oraz 2D . - max 20%
Poprawność wykonanego modelu CAD. max 20%
Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna oceny z kolokwium i projektu.
Kryteria oceniania:
2 – student nie osiągnął wymaganych efektów kształcenia - poniżej 50%
3 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym - 51-60%
3+ – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym plus - 61-70%
4 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym - 71-80%
4+ – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym plus - 81-90%
5 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym - 91-100 %
Literatura
Podstawowa:
A. Wełyczko: CATIA V5. Przykłady efektywnego zastosowania systemu w projektowaniu mechanicznym, Wyd. Helion, 2005.
M. Babiuch: SolidWorks 2006 w praktyce, Wyd. Helion, 2007.
M. Wyleżoł: CATIA v5. Modelowanie i analiza układów kinematycznych, Wyd. Helion, 2007.
A. Wełyczko: CATIA V5. Sztuka modelowania powierzchniowego, Wyd. Helion, 2007.
W. Skarka: CATIA V5. Podstawy budowy modeli autogenerujących, Wyd. Helion, 2009.
Uzupełniająca:
E. Chlebus: Innowacyjne technologie rapid prototyping w rozwoju produktu, Wyd. Politechniki Poznańskiej, 2003.
A. Darbyshire, Mechanical Engineering, Elsevier, 2010.
www.cad.pl/kursy.html