Semestr zimowy 2010/11
Semestr zimowy 2011/12
Semestr zimowy 2012/13
Semestr zimowy 2013/14
Semestr zimowy 2014/15
Semestr zimowy 2015/16
Semestr zimowy 2016/17
Semestr zimowy 2017/2018
Semestr zimowy 2018/2019
Systemy informacji przestrzennej LN5039
Treści programowe: Wprowadzenie do GIS, podział i struktura; omówienie elementów składowych GIS;
Układy współrzędnych; rodzaje danych i ich źródła; praktyczne aspekty przechowywania i kontroli dostępu do danych;
Podstawowe typy geometrii danych wektorowych; symbolizacja warstw wektorowych, użycie symboli i parametrów;
Pakiety oprogramowana GIS, oprogramowanie freeware/open source; bazy danych; kompozycja arkusza mapy .
Symbolizacja warstw w oparciu o tablice atrybutów; przygotowanie wydruków arkuszy map.
Efekty kształcenia: Student jest posiada wiedzę nt. podstawowych zagadnień z zakresu systemów informacji przestrzennej, posiada praktyczne umiejętności pozyskiwania, przetwarzania i udostępniania danych w podstawowych formatach ich wymiany przy użyciu ogólnie dostępnych narzędzi informatycznych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2014Z: | W cyklu 2015Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2012Z: | W cyklu 2013Z: | W cyklu 2010Z: | W cyklu 2011Z: |
Efekty kształcenia
Wykłady:
EK1. Student zna podstawowe pojęcia z zakresu systemów informacji przestrzennych.
EK2. Zna pakiety oprogramowania oraz wykorzystanie i zastosowanie w badaniach przyrodniczych.
Laboratoria
EK1. Student potrafi przygotować stanowisko pracy i wyposażyć je w narzędzia informatyczne niezbędne do realizacji wyznaczonych zadań. Posiada wiadomości z zakresu obsługi i wykorzystywania oprogramowania GIS (na przykładzie ArcMap).
Kryteria oceniania
EK1.
Potrafi opisać typy geometrii danych, rodzaje i zastosowanie układów współrzędnych (dst).
Opisuje techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych przy użyciu specjalistycznego sprzętu i oprogramowania (db)
Student potrafi wyjaśnić typy relacji (analiz) mogące zaistnieć między grupami danych i opisuje różnice między tymi relacjami (bdb)
EK2.Potrafi wymienić pakiety oprogramowania GIS (dst)
Zna i potrafi opisać źródła danych dla systemów GIS (db)
Zna cel, zakres i przydatność GIS w edukacji geograficznej oraz możliwość ich zastosowań w nauce, dydaktyce i życiu gospodarczym (bdb)
Laboratoria
EK1.
Zna narzędzia operujące na poszczególnych obiektach, warstwach i bibliotekach, tabelach, takich jak: translacja, dygitalizacja, edycja i analiza. samodzielnie wykonuje digitalizację zadanej przestrzeni do uprzednio przygotowanych warstw tematycznych (dst)
Potrafi prezentować dane w programie ArcMap na potrzeby wykonania zadania oraz dostosować wybór metody do wizualizacji danych i ich interpretacji. dokonuje symbolizacji warstw wektorowych z uwzględnieniem specyfiki informacji niezbędnej do przekazania (db)
Opanował podstaw pracy ze stosowanymi na zajęciach laboratoratoryjnych programami i potrafi interpretować wyniki wizualizacji danych (bdb)
Literatura
Literatura podstawowa: 1. Okła K.: Geomatyka w Lasach Państwowych. Część I. Podstawy, Centrum Informacyjne Lasów Państwowych, Warszawa, 2010. 2. Miś R., Strzeliński P., Węgiel A. Systemy informacji przestrzennej w leśnictwie i ochornie środowiska leśnego. Wyd. AR im. A. Cieszkowskiego w Poznaniu. Poznań, 2001. 3. Werner P. Wprowadzenie do systemów geoinformacyjnych. Wydaw. UW. Warszawa, 2004. 4. Czyżkowski B., Praktyczny przewodnik po GIS, PWN, Warszawa 2006.
Literatura uzupełniająca: 1. Czyżkowski B., Praktyczny przewodnik po GIS, PWN, Warszawa 2006. 2. Geomatyka w badaniach struktur przestrzenych kompleksów leśnych. Wydawnictwo SGGW. Warszawa, 2000. 3. Czasopisma o tematyce geoinformatycznej (na bieżąco)