Semestr letni 2008/09
Semestr letni 2009/10
Semestr letni 2010/11
Semestr letni 2011/12
Semestr letni 2012/13
Semestr letni 2013/14
Semestr letni 2014/15
Semestr letni 2015/16
Semestr letni 2016/17
Semestr letni 2017/18
Semestr letni 2018/19
Ekologia L2014
Ekologia jako dziedzina nauki. Zjawiska i procesy ekologiczne. Ekologia organizmów. Środowisko życia organizmów.Klasyfikacja czynników środowiska: czynniki biotyczne i abiotyczne, prawo minimum Liebiga, prawo tolerancji Shelforda. Gatunki steno- i eurotypowe. Ekologia populacji. Zagęszczenie i rozmieszczenie osobników: liczebność, zagęszczenie, struktura wiekowa, przestrzenna, socjalna i płciowa. Strategia rozrodcza typu "r" i "K". Funkcjonowanie zespołu organizmów żywych w środowisku - ekologia biocenoz. Struktura troficzna biocenozy. Ekosystemy i różnice w produktywności ekosystemów. Ekosystemy lądowe i wodne.Sukcesja ekologiczna. Biomy: formy trawiaste, tundra, pustynie, biomy słodko- i słonowodne. Człowiek a środowisko: podstawowe zasady i prawa ekologii człowieka. Modyfikatory rozwoju osobniczego. Elementy genetyki populacyjnej. Antropopresja jako czynnik zaburzający równowagę ekosystemów: leśnictwo, rolnictwo, turystyka, łowiectwo, przemysł i urbanizacja.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2011L: | W cyklu 2010L: | W cyklu 2013L: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2009L: | W cyklu 2012L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2015L: | W cyklu 2014L: |
Kryteria oceniania
Wykład: „Ekologia”
Efekt 1.
Wymienia podstawowe zjawiska zachodzące w środowisku.
Ocena: 2,0
Nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć ekologicznych.
Ocena: 3,0
Definiuje podstawowe pojęcia ekologiczne. Wymienia zjawiska zachodzące w środowisku.
Ocena: 4,0
Klasyfikuje i omawia procesy ekologiczne. Posiada wiedzę określoną dla oceny (3,0).
Ocena: 5,0
Potrafi przedstawić relacje zachodzące pomiędzy poszczególnymi elementami środowiska i wykazać różnice. Posiada wiedzę określoną dla oceny (4,0).
Efekt 2.
Klasyfikuje i omawia funkcjonowanie organizmów żywych na różnych poziomach organizacji.
Ocena: 2,0
Nie potrafi określić poziomów organizacji organizmów żywych.
Ocena: 3,0
Określa poziomy organizacji organizmów żywych.
Ocena: 4,0
Zna i omawia zasady funkcjonowania organizmów na różnych poziomach troficznych. Posiada wiedzę na ocenę (3,0).
Ocena: 5,0
Potrafi omówić interakcje między organizmami, poziomy troficzne, zależności występujące w ekosystemach. Posiada wiedzę na ocenę (4,0).
Efekt 5
Potrafi opracować założenia ochrony ekologicznej w leśnictwie.
Ocena: 2.0
Nie potrafi określić podstawowych założeń ochrony ekologicznej w leśnictwie.
Ocena: 3,0
Wymienia założenia działań proekologicznych w leśnictwie.
Ocena: 4,0
Wskazuje podstawowe zagrożenia występujące w środowisku leśnym i potrafi określić metody działań proekologicznych. Ma wiedzę w zakresie oceny (3,0).
Ocena: 5,0
Potrafi przedstawić założenia polityki ekologicznej w leśnictwie, przedstawić powiązania ekologii z właściwym funkcjonowaniem ekosystemu leśnego; znajduje rozwiązanie problemów wynikających z antropopresji. Ma wiedzę w zakresie oceny (4,0).
Ćwiczenia projektowe „Ekologia”
Efekt 3
Wykonuje pomiary parametrów związanych z funkcjonowaniem ekosystemów.
Ocena: 2,0
Nie potrafi określić założeń tolerancji ekologicznej i przedstawić ich na wykresie.
Ocena: 3,0
Umie wykreślić i zinterpretować krzywą tolerancji ekologicznej.
Ocena: 4,0
Umie ocenić zagęszczenie zwierząt różnymi metodami. Wykreśla i interpretuje piramidy wieku. Ma wiedzę na ocenę (3,0).
Ocena: 5,0
Konstruuje tabele przeżywania zwierząt. Potrafi przedstawić rodzaje zmienności wg prawa Queteleta. Posiada wiedzę na ocenę (4,0).
Efekt 4.
Opracowuje i analizuje wyniki prostych eksperymentów ekologicznych.
Ocena: 2,0
Nie potrafi omówić interakcji wewnątrz- i międzygatunkowych między organizmami.
Ocena: 3,0
Zna interakcje wewnątrz- i międzygatunkowe: podaje przykłady.
Ocena 4,0
Zna strukturę i organizację biocenoz. Umie zanalizować uproszczoną siec troficzną. Ma wiadomości na ocenę (3,0).
Ocena: 5,0
Charakteryzuje wybrane ekosystemy. Potrafi omówić z przykładami biomy Ziemi. Wymienia zagrożenia dla ekosystemów. Posiada wiedzę na ocenę (4,0).
Literatura
a) podstawowa:
1. Odum E., 1996. Podstawy ekologii. PWN, Warszawa.
2. Mackenzie A., Ball A. S., Virdee S. R., 2002. Ekologia. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa.
3. Krebs J., 1999. Ekologia. PWN, Warszawa.
b) uzupełniająca:
1. Stawicki J., Szymczak-Piątek M., Wieczorek J., 2006. Wybrane zagadnienia ekologiczne. Wyd. SGGW, Warszawa.
2. Olczak R., Warcholińska A. U., 1999. Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody. Wyd. UŁ, Łódź.
W cyklu 2013L:
Wykaz literatury podstawowej (3-4 pozycje) |
W cyklu 2014L:
Wykaz literatury podstawowej (3-4 pozycje) |
W cyklu 2015L:
Wykaz literatury podstawowej (3-4 pozycje) |
W cyklu 2016L:
Wykaz literatury podstawowej (3-4 pozycje) |
W cyklu 2017L:
Wykaz literatury podstawowej (3-4 pozycje) |
W cyklu 2018L:
Wykaz literatury podstawowej (3-4 pozycje) |
Uwagi
W cyklu 2013L:
Wykaz literatury uzupełniającej: |
W cyklu 2014L:
Wykaz literatury uzupełniającej: |
W cyklu 2015L:
Wykaz literatury uzupełniającej: |
W cyklu 2016L:
Wykaz literatury uzupełniającej: |
W cyklu 2017L:
Wykaz literatury uzupełniającej: |
W cyklu 2018L:
Wykaz literatury uzupełniającej: |