Semestr letni 2019/2020
Semestr letni 2020/2021
Semestr letni 2021/2022
Semestr letni 2022/23
Semestr letni 2023/2024
Odnowa wody IŚ2N21016
Wykłady: Podstawowe pojęcia odnowy wody. Koszty odnowy wody. Schematy
technologiczne i układy urządzeń. Mikrozanieczyszczenia i nowopojawiające się
zanieczyszczenia. Koagulacja wapnem. Rerkarbonizacja. Usuwanie azotu
amonowego ( stripping, klinoptylolit, utleniacze silne i węgiel aktywny). Procesy
membranowe ( mikrofiltracja, nanofiltracja, ultrafiltracja, osmoza odwrócona,
elektrodializa). Zintegrowane i hybrydowe procesy membranowe. Odnowa wody
szarej i deszczowej. Zagospodarowania produktów ubocznych odnowy wody
Laboratorium: Zastosowanie klinoptylolitu w odnowie wody.. Wpływ wypieniania na stężenie detergentów i fosforu w wodzie. Nanofiltracja. Osmoza odwrócona
Projekt: Wykonanie projektu odnowy wody z wykorzystaniem technik
membranowych dla zadanych parametrów. Analiza i uzasadnienie wyboru
najlepszego rozwiązania technologicznego. Wykonanie schemat koncepcji
technologicznej, obliczeń technologicznych i zestawienia wyników.
Zaproponowanie pełnego modelu stacji odnowy wody wraz z zagospodarowaniem
produktów ubocznych odnowy wody. Obliczenia i dobór urządzeń. Wykonanie przepływowych modeli graficznych obiegów otwartego i zamkniętego zakładu
odnowy wody. Rysunki stacji odnowy wody w skali.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU1 - zna procesy, obiekty oraz najnowsze kierunki rozwoju związane z odnową wody;
EU2 - zna zasady funkcjonowania i eksploatacji obiektów i urządzeń występujących w odnowie wody oraz kierunki technologii występujących w odnowie wody oraz potrafi prawidłowo dobrać dane w celu zaprojektowania
technologii odnowy;
EU3 - zna najnowsze metody zagospodarowania produktów ubocznych odnowy wody oraz potrafi prawidłowo dobrać dane w celu zaprojektowania technologii
zagospodarowania produktów ubocznych odnowy wody;
EU4 - potrafi właściwie zaplanować eksperymenty i doświadczenia oraz je wykonać w zakresie odnowy wody, interpretować ich wyniki i na tej podstawie
wyciągać poprawne wnioski oraz odnieść je do najnowszych osiągnięć;
EU5 - potrafi przeprowadzić badania fizyczno-chemiczne z wykorzystaniem specjalistycznej aparatury naukowo-badawczej, a także interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski oraz odnieść je do najnowszych osiągnięć;
EU6 - potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do twórczej interpretacji i prezentacji zagadnień z zakresu odnowy wody
Kryteria oceniania
WYKŁADY
A. Zasady zaliczania w trybie stacjonarnym:
Egzamin pisemny składa się pytań weryfikujących wiedzę na ogólną liczbę punktów 50. Pytania są oceniane 0 -5,0 punkty.
Oceny końcowe:
• 3,0 (od 25 do 35,0 pkt.);
• 3,5 (od 35,5 do 38 pkt.);
• 4,0 (od 38,5 do 41,5 pkt);
• 4,5 (od 42 do 45 pkt.);
• 5,0 (od 45,5 do 50 pkt).
Egzamin należy zdawać bez korzystania z notatek, ani innych materiałów i pomocy oraz bez porozumiewania się z innymi osobami.
Egzamin trwa ok. 60 minut.
Egzamin może odbywać się stacjonarnie lub zdalnie z wykorzystanie platformy TEAMS
B. Zasady zaliczania z uwzględnieniem sytuacji czasowego ograniczenia funkcjonowania Uczelni
Egzamin ustny z wykorzystaniem platformy MS TEAMS. Ilość zadanych pytań podstawowych 3.
Obowiązujący system ocen 2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0 .
PROJEKT:
A. Zasady zaliczania w trybie stacjonarnym
Warunki zaliczenia ćwiczeń projektowych:
- uczestnictwo we wszystkich zajęciach,
- uzyskanie zaliczenia cząstkowego,
- oddanie lub przesłanie projektu oraz prezentacji z projektu w formie elektronicznej,
- obrona na ocenę pozytywną ćwiczenia projektowego.
B. Zasady zaliczania z uwzględnieniem sytuacji czasowego ograniczenia funkcjonowania Uczelni
Warunki zaliczenia ćwiczeń projektowych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.:
- uczestnictwo we wszystkich zajęciach na platformie Ms Teams,
- uzyskanie zaliczenia cząstkowego z wykorzystaniem czatu platformy Ms Teams,
- przesłanie i podłączenie do zadań grupy projektu oraz prezentacji w formie elektronicznej - pdf a rys, AutuCad (Ms Teams),
- obrona na ocenę pozytywną ćwiczenia projektowego z wykorzystaniem Ms Teams.
Ogólne wymogi dotyczące poszczególnych ocen z ćwiczenia projektowego niezależnie od sytuacji i formy prowadzonych zajęć
1. Forma zaliczenia przedmiotu: obrona sporządzonej samodzielnie pracy projektowej
2. Warunek uzyskania zaliczenia przedmiotu: samodzielne wykonanie pracy projektowej i pozytywny rezultat jej obrony
3. Zaliczenie przedmiotu zakończy się przed pierwszym dniem sesji egzaminacyjnej
4. Oddanie projektu po wyznaczonym terminie skutkuje obniżeniem oceny możliwej do uzyskania za projekt o 1 ocenę w dół.
5. Ocena zależy od prawidłowości wykonania pracy projektowej, udzielonych odpowiedzi na pytania zadane w czasie obrony, liczba nieusprawiedliwionych obecności na zajęciach.
Oceny za projekt:
• Prawidłowo wykonany projekt i terminowo oddany/ dołączony– ocena 5
• Niewielkie błędy w projekcie i terminowo oddany/dołączony projekt – ocena 4
• Projekt z dużą ilością błędów lub/i niekompletny projekt i/ lub oddany po terminie – ocena 3
• Brak wykonanego projektu lub błędnie wykonany projekt – ocena 2.0
Projekt powinien zawierać
1. Opis techniczno-technologiczny
2. Analizę i uzasadnienie wyboru najlepszego rozwiązania dla żądanych parametrów
3. Schemat koncepcji technologicznej
4. Oblicza i dobór parametrów technologicznych, zestawienie
5. Obliczenia i dobór urządzeń
6. Propozycję gospodarki odpadami
7. Pełny model stacji odnowy wody wraz z gospodarką ściekową i odpadową
8. Dobór z katalogów urządzeń, karty katalogowe dobranych urządzeń
9. Dokonana klasyfikacja powstających odpadów zgodnie z katalogiem odpadów
10. Przepływowe modele graficzne obiegów otwartego i zamkniętego zakładu odnowy wody
11. Rzut zakładu odnowy wody w skali
LABORATORIUM:
A. Zasady zaliczania w trybie stacjonarnym
-uczestnictwo we wszystkich zajęciach laboratoryjnych,
- ustne sprawdzenie wiedzy z zakresu ćwiczenia jako warunek dopuszczenie do ćwiczeń,
- wykonanie - we wskazanej przez prowadzącego formie: papierowej lub dołączone jako pliki na zespół na platformie TEAMS do zadań i zaliczenie na ocenę pozytywną sprawozdań pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych ,
- zaliczenie końcowych kolokwium zaliczeniowych stacjonarnie lub z wykorzystaniem platformy TEAMS.
Każdy element jest oceniany według obowiązującego systemu ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0).
Końcowa ocena z laboratorium jest ustalana ze średniej ważonej z ocen składowych:
ocena ze sprawozdań x 0,4 + ocena z kolokwium x0,6
Końcowa ocena z laboratorium jest ustalana na podstawie
• oceny ze sprawozdań;
• oceny z kolokwium.
B. Zasady zaliczania z uwzględnieniem sytuacji czasowego ograniczenia funkcjonowania Uczelni
Warunki zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.:
- uczestnictwo we wszystkich zajęciach na platformie Ms Teams,
- zaliczenie wejściówki z wykorzystaniem Ms Teams - o wyznaczonej godzinie w określony dzień,
- przesłanie drogą elektroniczną sprawozdania ( Ms Teams)
- przesłanie i podłączenie do zadań grupy sprawozdania w formie elektronicznej - WORD lub pdf (Ms Teams),
- zaliczenie kolokwium z wykorzystaniem Ms Teams.
Końcowa ocena z laboratorium jest ustalana ze średniej ważonej z ocen składowych:
ocena ze sprawozdań x 0,3 +ocena z zaliczenia cząstkowego x 0,3 + ocena z kolokwium x0,4
Ogólne wymogi dotyczące poszczególnych ocen z ćwiczeń laboratoryjnych niezależnie od sytuacji i formy prowadzonych zajęć
Zaliczenie laboratorium jest możliwe tylko po uzyskaniu wszystkich pozytywnych ocen.
Wynik średniej ważonej z ocen składowych przekłada się na końcową ocenę z laboratorium według zasad przedstawionych poniżej:
3,00 - 3,24 → 3,0
3,25 - 3,75 → 3,5
3,76 - 4,25 → 4,0
4,26 - 4,75 → 4,5
4,76 - 5,00 → 5,0
Oceny za sprawozdanie:
• Prawidłowo wykonane sprawozdanie – ocena 5
• Niewielkie błędy w sprawozdaniu – ocena 4
• Sprawozdanie z dużą ilością błędów lub/i niekompletne – ocena 3
• Brak wykonanego sprawozdania – ocena 2.0
Sprawozdanie powinno zawierać:
1. Analizę odnawianej wody i określa efekty jej odnowy
2. Optymalne parametry wybranych procesów odnowy
3. Określenie skuteczności procesu
4. Przeprowadzoną dyskusję i analizę uzyskanych wyników badań technologicznych
5. Sporządzoną interpretację graficzną uzyskanych wyników badań laboratoryjnych
6. Wyciągnięte prawidłowe wnioski na podstawie przeprowadzonych badań
7. Przeprowadza dyskusję i analizę uzyskanych wyników badań technologicznych
8. Dokonuje oceny przydatności wybranego procesu w odnowie wody
Literatura
Kowal A. L., Świderska-Bróż M.: Oczyszczanie wody : podstawy teoretyczne
i technologiczne, procesy i urządzenia. Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa,
2009.
2. Kowal A. L.: Odnowa wody : podstawy teoretyczne procesów. Oficyna
Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1997.
3. Bodzek M.: Usuwanie zanieczyszczeń nieorganicznych ze środowiska
wodnego metodami membranowymi. Wydaw. Seidel-Przywecki, Warszawa,
2011.
4. Bodzek M., Konieczny K.: Wykorzystanie procesów membranowych w
uzdatnianiu wody. Oficyna Wydawnicza, Projprzem-EKO, Bydgoszcz 2005.
5. Nawrocki J.: Uzdatnianie wody : procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne.
Wydaw. Naukowe PWN ; Poznań, 2010.
Literatura uzupełniająca:
Anielak A.M.: Wysokoefektywne metody oczyszczania wody. Wydaw.
Naukowe PWN, 2015.
2. Bodzek M., Pelczara J.: Membrany i procesy membranowe w ochronie
środowiska.T.2. PAN Komitet Inżynierii Środowiska, 2012.
3. Włodarczyk-Makuła M.: Wybrane mikrozanieczyszczenia organiczne
w wodach i glebie. PAN. Komitet Inżynierii Środowiska; Wydaw. Politechniki
Częstochowskiej, 2013.
4. The impact of membranetechnology to human life [Dokument
elektroniczny]/ed. by Marek Bryjak, Katarzyna Majewska-Nowak, Małgorzata
Kabsch-Korbutowicz. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej,
Wrocław,2006.