Semestr letni 2014/15
Semestr letni 2015/16
Semestr letni 2016/17
Semestr letni 2017/18
Semestr letni 2018/19
Semestr zimowy 2019/2020
Społeczno-kulturowe uwarunkowania gospodarki przestrzennej (HES) GS2121
Wykłady
1. Kultura przestrzeni - elementy składowe i pojecia.
2. Historia planowania przestrzennego jako wyraz tradycji i rozwoju.
3. Hierarchiczność planowania, ciagłość idei, metod i instytucji, społeczny charakter procesu planowania.
4. Uczestnictwo społeczne w gospodarowaniu przestrzenią.
5. Przestrzeń wiejska i jej przemiany, kryteria oceny miejscowości.
6. Wpływ sposobu zarządzania przestrzenią na gospodarkę, środowisko i życie społeczne.
7. Wartości kulturowekrajobrazu w gospodarowaniu przestrzenią.
8. Park kulturowy jako przestrzenna forma zrównoważonego rozwoju.
9. Ocena krajobrazu kulturowego.
10. Wieś tematyczna - koncepcja ochrony wartości krajobrazu kulturowego.
11. Tożsamość wynikająca z krajobrazu i jej przestrzeganie przez społeczności lokalne.
12. Specyfika regulacji planistycznych w ochronie krajobrazu kulturowego w zapisach MPZP.
13. Ochrona dziedzictwa kulturowego w tym kultury współczesnej.
14. Jakość życia a przestrzeń.
15. Sprawdzian wiadomości.
Ćwiczenia
1. Wytyczne projektowania urbanistyczno-architektonicznego w aspekcie zgodności z tożsamością kulturową oraz uwarunkowaniami środowiskowymi.
2. Kultura materialna w regionach Polski.
3. Typy morfogenetyczne siedlisk.
4. Mierniki jakości zagospodarowania.
5. Tożsamość lokalna i wizerunek przestrzeni.
6. Zasady kształtowania zabudowy wiejskiej.
7. Sprawdzian wiadomości.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018L: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2015L: | W cyklu 2014L: |
Efekty kształcenia
Student wymienia i charakteryzuje podstawowe zasady społeczno-kulturowe kształtowania przestrzeni
Student określa i identyfikuje elementy społeczno-kulturowe w zagospodarowaniu przestrzennym
Potrafi stosować podstawowe zasady społeczno-kulturowe w ocenie stanu zagospodarowania przestrzennego
Analizuje i ocenia dokumentację zgromadzoną w konkretnym celu dotyczącym zagodpodarowania przestrzennego na poziomie gminy (praca zaliczeniowa studenta)
Wskazuje główne zagrożenia środowiskowe wynikające z działalności gospodarczej człowieka oraz sposoby ich eliminacji
W ramach wystąpienia problemowego wskazuje główne zagrożenia środowiskowe płynące z konkretnych typów działalności człowieka, przedstawia teoretyczne możliwe do zastosowania rozwiązania proekologiczne i ich praktyczne zastosowanie w sytuacjach konfliktowych
Pracuje w grupie przyjmując w niej różne role i podejmuje w sposób profesjonalny samodzielne decyzje
Przygotowuje w sposób odpowiedzialny powierzone zadania, wnosząc własne pomysły i rozwiązania
Kryteria oceniania
Test z zagadnień teoretycznych (egzamin zaliczający wykład), część opisowa pracy zaliczeniowej, kolokwium.
Dyskusja związana z ćwiczeniami, kolokwium
Przedstawienie pracy zaliczeniowej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz zgromadzonych dokumentów
Część opisowa pracy zaliczeniowej, kolokwium
Obserwacja pracy na zajęciach
Obserwacja pracy na zajęciach
Obserwacja pracy na zajęciach, dyskusja związana z ćwiczeniami
Praktyki zawodowe
nie są przewidziane
Literatura
1.A.Karwińska, Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, PWN, Warszawa 2008. 2.B.Jałowiecki, Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Scholar, Warszawa 2010. 3.J.T. Królikowski, Jan Rylke, Społeczno-kulturowe podstawy gospodarowania przestrzenią, SGGW, Warszawa 2010.
4. B. Czarniecki, W.Siemiński, Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, Warszawa 2004. 5. The EcoEdge: urgent design challenges in building sustainable cities eds. Esther Ruth Charlesworth, Rob Adams, Abingdon, Oxon, New York 2011.