Semestr zimowy 2024/2025
Mikrokontrolery ES1F5106
Wykład: Środowiska uruchomieniowe mikrokontrolerów.
Zaawansowane zagadnienia arytmetyki i techniki programowania mikrokontrolerów. Charakterystyka rozszerzeń przykładowej rodziny mikrokontrolerów: struktura wewnętrzna, zasada pracy, rozkazy, system przerwań, wbudowane układy peryferyjne. Inne rodziny mikrokontrolerów.
Laboratorium: Realizacja zaawansowanych zadań systemu mikroprocesorowego w asemblerze i języku programowania wysokiego poziomu. Wykorzystanie mechanizmów programowania strukturalnego. Funkcjonowanie systemów przerwań. Obsługa urządzeń peryferyjnych i wykorzystanie systemu przerwań. Interfejsy szeregowe.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU1 Rozumie funkcjonowanie mikrokontrolera
EU2 Zna przeznaczenie poszczególnych składników wewnętrznych mikrokontrolera
EU3 Potrafi stosować odpowiednie do zadania narzędzia programistyczne (kompilatory, symulatory, środowiska uruchomieniowe)
EU4 Potrafi zapisać opracowany algorytm w wybranym języku programowania niskiego lub wysokiego poziomu
EU5 Potrafi zrealizować obsługę typowych peryferii mikrokontrolera
Kryteria oceniania
Wykład informacyjny (multimedialny), zestaw ćwiczeń laboratoryjnych
Warunkiem zaliczenia wykładu jest:
- zaliczenie sprawdzianu pisemnego dotyczącego treści prezentowanych na wykładzie.
Sprawdzian ten służy weryfikacji osiągnięcia efektów EU1 i EU2,
Jest on oceniany według następujących kryteriów:
• Student uzyskujący ocenę 3,0:
- opisuje podstawowe zasady konstrukcji i pracy mikrokontrolera;
- charakteryzuje przeznaczenie składników mikrokontrolera;
• Student uzyskujący ocenę z zakresu 3,5-5,0 spełnia kryteria na 3,0, a ponadto:
- opisuje funkcjonowanie typowych składników mikrokontrolera;
- różnicuje urządzenia zewnętrzne mikrokontrolera;
- opisuje funkcjonowanie systemu przerwań;
- opisuje metody rozbudowy systemu opartego na mikrokontrolerze.
Warunkiem zaliczenia zajęć laboratoryjnych jest:
- opracowanie, uruchomienie i zweryfikowanie podczas zajęć określonych przez prowadzącego zadań programistycznych;
- opracowanie sprawozdań zawierających opis: projektów, przebieg zajęć i wnioski;
- zaliczenie pisemnych sprawdzianów umiejętności.
Kryteria oceny sprawozdań (EU3) - oceny wspólne dla danego zespołu laboratoryjnego
Sprawozdanie jest ocenione na 3,0 jeżeli:
- zawiera stronę tytułową, cel ćwiczenia, opis przebiegu ćwiczenia,
teksty (a nie skany ekranów!) przygotowanego programu/programów
i ich weryfikację (tu mogą być skany okienek symulatora).
Sprawozdanie jest ocenione na 4,0 jeżeli spełnia wymogi na ocenę 3,0, a ponadto:
- program/programy są opatrzone odpowiednimi komentarzami (zgodnymi ze składnią użytego języka programowania);
- spełnia wymagania specyficzne dla danego ćwiczenia (wyróżnione w każdej instrukcji).
Sprawozdanie jest ocenione na 5,0 jeżeli spełnia wymogi na ocenę 4,0, a ponadto:
- zawiera wnioski końcowe, a strona tytułowa jest zgodna z obowiązującymi wymogami;
- jest przekazane prowadzącemu terminowo (najpóźniej w dniu następnych zajęć po tych, których ono dotyczy, jednak nie mniej niż 7 dni).
UWAGA: w przypadku realizacji części ćwiczeń w formie zadań domowych zamiast sprawozdań przedmiotem oceny będą indywidualne raporty z rozwiązania tych zadań.
Kryteria oceny tych raportów będą analogiczne jak ww. kryteria oceny sprawozdań.
Kryteria oceny sprawdzianów pisemnych:
Efekt kształcenia EU4 („potrafi zapisać opracowany algorytm w wybranym języku programowania niskiego lub wysokiego poziomu”) jest zaliczony na ocenę:
- 3,0 – jeżeli student potrafi zapisać elementarny algorytm w języku asemblerowym;
- 4,0 – jeżeli student potrafi zaimplementować w wybranym języku złożony algorytm;
- 5,0 – jeżeli spełniony jest warunek na ocenę 4,0, a ponadto tekst programu jest należycie udokumentowany (opatrzony właściwymi komentarzami).
Efekt kształcenia EU5 („potrafi zrealizować obsługę typowych peryferii mikrokontrolera”) jest zaliczony na ocenę:
- 3,0 – jeżeli student potrafi napisać prosty program obsługi portów równoległych w języku asemblerowym;
- 4,0 – jeżeli student potrafi napisać złożony program obsługi urządzeń peryferyjnych mikrokontrolera;
- 5,0 – jeżeli spełniony jest warunek na ocenę 4,0, a ponadto tekst programu jest należycie udokumentowany (opatrzony właściwymi komentarzami).
Ocena końcowa laboratorium
Student uzyskuje ocenę 3,0 jeżeli:
- ma zaliczone wszystkie sprawozdania na ocenę minimum 3,0;
- ma zaliczone wszystkie sprawdziany pisemne na ocenę minimum 3,0;
Student uzyskuje ocenę 3,5..5,0 jako zaokrągloną średnią ważoną ocen za sprawozdania i sprawdziany: 40% średniej oceny za sprawozdania + 60% średniej oceny za sprawdziany.
EUx - acza efekt opisany w karcie przedmiotu
Literatura
1. A.Krysiak - Programowanie mikrokontrolerów rodziny AVR (Wrocław 2000).
2. A.Pawluczuk - Sztuka programowania mikrokontrolerów AVR. Podstawy. BTC 2006.
3. A.Pawluczuk - Sztuka programowania mikrokontrolerów AVR. Przykłady. BTC 2007.
4. J.Doliński - Mikrokontrolery AVR w praktyce (BTC 2004)
5. J.Bogusz - Lokalne interfejsy szeregowe w systemach cyfrowych (BTC 2004).
6. L. Grodzki - materiały do wykładu. Strona www przedmiotu.
7. L. Grodzki - Komplet instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych. Strona www przedmiotu.