Semestr zimowy 2022/2023
Semestr zimowy 2023/2024
Mikrokontrolery ES1E5107
Wykład: Charakterystyka rozszerzeń przykładowej rodziny mikrokontrolerów: struktura wewnętrzna, zasada pracy, lista rozkazów, system przerwań, wbudowane układy peryferyjne. Zaawansowane techniki programowania mikrokontrolerów przy programowaniu w języku symbolicznym i wysokopoziomowym.
Laboratorium: Realizacja zaawansowanych zadań systemu mikroprocesorowego w asemblerze wybranego mikrokontrolera i języku programowania wysokiego poziomu. Obsługa urządzeń peryferyjnych i wykorzystanie systemu przerwań. Wykorzystanie mechanizmów programowania strukturalnego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU1 Rozumie funkcjonowanie mikrokontrolera
EU2 Zna przeznaczenie poszczególnych składników wewnętrznych mikrokontrolera
EU3 Stosuje odpowiednie do zadania narzędzia programistyczne (kompilatory, symulatory, środowiska uruchomieniowe)
EU4 Potrafi zapisać opracowany algorytm w wybranym języku programowania niskiego lub wysokiego poziomu
EU5 Potrafi zrealizować obsługę typowych peryferii mikrokontrolera
Kryteria oceniania
Mikrokontrolery ES1 AiTM, sem.V, r.a. 2022/2023
Zasady zaliczania i kryteria oceny przedmiotu
Warunkiem zaliczenia wykładu jest:
- zaliczenie sprawdzianu pisemnego dotyczącego treści prezentowanych na wykładzie.
Sprawdzian ten służy weryfikacji osiągnięcia efektów EU1 i EU2,
Jest on oceniany według następujących kryteriów:
• Student uzyskujący ocenę 3,0:
- opisuje podstawowe zasady konstrukcji i pracy mikrokontrolera;
- charakteryzuje przeznaczenie składników mikrokontrolera;
• Student uzyskujący ocenę 4,0 spełnia kryteria na 3,0, a ponadto:
- opisuje funkcjonowanie typowych składników mikrokontrolera;
- różnicuje urządzenia zewnętrzne mikrokontrolera;
• Przy niepełnej wiedzy z dodatkowego zakresu na ocenę 4,0 student uzyskuje 3,5;
• Student uzyskujący ocenę 5,0 spełnia kryteria na 4,0, a ponadto:
- opisuje funkcjonowanie systemu przerwań;
- opisuje metody rozbudowy systemu opartego na mikrokontrolerze;
• Przy niepełnej wiedzy z dodatkowego zakresu na ocenę 5,0 student uzyskuje 4,5.
W przypadku zdalnej realizacji zajęć sprawdzian zaliczający wykład będzie przeprowadzony w formie elektronicznej: z wykorzystaniem systemu CKZ lub niezależnego oprogramowania do dystrybucji indywidualnych zestawów pytań.
Warunkiem zaliczenia zajęć laboratoryjnych jest:
- opracowanie, uruchomienie i zweryfikowanie podczas zajęć określonych przez prowadzącego zadań programistycznych;
- opracowanie sprawozdań zawierających opis: projektów, przebieg zajęć i wnioski;
- zaliczenie pisemnych sprawdzianów umiejętności.
Kryteria oceny sprawozdań (EU3) - oceny wspólne dla danego zespołu laboratoryjnego
Sprawozdanie jest ocenione na 3,0 jeżeli:
- zawiera stronę tytułową, cel ćwiczenia, opis przebiegu ćwiczenia,
teksty (a nie skany ekranów!) przygotowanego programu/programów
i ich weryfikację (tu mogą być skany okienek symulatora).
Sprawozdanie jest ocenione na 4,0 jeżeli spełnia wymogi na ocenę 3,0, a ponadto:
- program/programy są opatrzone odpowiednimi komentarzami (zgodnymi ze składnią użytego języka programowania);
- spełnia wymagania specyficzne dla danego ćwiczenia (wyróżnione w każdej instrukcji).
Sprawozdanie jest ocenione na 5,0 jeżeli spełnia wymogi na ocenę 4,0, a ponadto:
- zawiera wnioski końcowe, a strona tytułowa jest zgodna z obowiązującymi wymogami;
- jest przekazane prowadzącemu terminowo (najpóźniej w dniu następnych zajęć po tych, których ono dotyczy, jednak nie mniej niż 7 dni).
UWAGA: w przypadku realizacji części ćwiczeń w formie zadań domowych zamiast sprawozdań przedmiotem oceny będą indywidualne raporty z rozwiązania tych zadań.
Kryteria oceny tych raportów będą analogiczne jak ww. kryteria oceny sprawozdań.
Kryteria oceny sprawdzianów pisemnych:
Efekt kształcenia EU4 („potrafi zapisać opracowany algorytm w wybranym języku programowania niskiego lub wysokiego poziomu”) jest zaliczony na ocenę:
- 3,0 – jeżeli student potrafi zapisać elementarny algorytm w języku asemblerowym;
- 4,0 – jeżeli student potrafi zaimplementować w wybranym języku złożony algorytm;
- 5,0 – jeżeli spełniony jest warunek na ocenę 4,0, a ponadto tekst programu jest należycie udokumentowany (opatrzony właściwymi komentarzami).
Efekt kształcenia EU5 („potrafi zrealizować obsługę typowych peryferii mikrokontrolera”) jest zaliczony na ocenę:
- 3,0 – jeżeli student potrafi napisać prosty program obsługi portów równoległych w języku asemblerowym;
- 4,0 – jeżeli student potrafi napisać złożony program obsługi urządzeń peryferyjnych mikrokontrolera;
- 5,0 – jeżeli spełniony jest warunek na ocenę 4,0, a ponadto tekst programu jest należycie udokumentowany (opatrzony właściwymi komentarzami).
Sprawdziany umiejętności programistycznych będą przeprowadzone w formie elektronicznej: z wykorzystaniem systemu CKZ lub niezależnego oprogramowania do dystrybucji indywidualnych zestawów pytań.
Ocena końcowa laboratorium
Student uzyskuje ocenę 3,0 jeżeli:
- ma zaliczone wszystkie sprawozdania na ocenę minimum 3,0;
- ma zaliczone wszystkie sprawdziany pisemne na ocenę minimum 3,0;
Student uzyskuje ocenę 3,5..5,0 jako zaokrągloną średnią ważoną ocen za sprawozdania i sprawdziany: 40% średniej oceny za sprawozdania + 60% średniej oceny za sprawdziany.
Literatura
1. Pawluczuk A. - Sztuka programowania mikrokontrolerów AVR. Podstawy. BTC, Warszawa 2006.
2. Pawluczuk A. - Sztuka programowania mikrokontrolerów AVR. Przykłady. BTC, Warszawa 2007.
3. Hadam P. – Projektowanie systemów mikroprocesorowych. BTC, Warszawa 2004.
4. Bogusz J. - Lokalne interfejsy szeregowe w systemach cyfrowych. BTC, Warszawa 2004.
1. Grodzki L. – materiały do wykładu. Strony www przedmiotu.
2. Grodzki L. – komplet instrukcji do laboratorium. Strony www przedmiotu.