Semestr letni 2007/08
Semestr letni 2008/09
Semestr letni 2009/10
Semestr letni 2010/11
Semestr letni 2011/12
Informatyka 1 ES1A200009
Treści programowe:
Informacja analogowa i cyfrowa. Jednostki informacji cyfrowej. Arytmetyka systemów komputerowych. Systemy liczbowe. Kodowanie liczb i znaków. Reprezentacja liczb w systemach komputerowych. Standard IEEE 754. Algebra Boole'a. Klasyfikacja systemów komputerowych. Architektura von Neumanna i harwardzka. Budowa i zasada działania komputera. Algorytmy: definicja, klasyfikacje i sposoby przedstawiania. Złożoność obliczeniowa. Języki programowania. Klasyfikacja języków programowania. Język C/C++: ogólna struktura programu, kompilacja, zmienne, typy, stałe, operatory, wyrażenia, instrukcje warunkowe, pętle, tablice, łańcuchy znaków, struktury, funkcje, przekazywanie parametrów do funkcji, operacje na plikach tekstowych i binarnych.
Efekty kształcenia:
Rozumienie podstaw budowy i zasady działania komputera. Umiejętność programowania strukturalnego w podstawowym zakresie w języku C lub C++.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
a) podstawowa:
1. Pochopień B.: Arytmetyka systemów cyfrowych. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2003.
2. Wojtuszkiewicz W.: Urządzenia techniki komputerowej. PWN, Warszawa, 2007.
3. Stallings W.: Organizacja i architektura systemu komputerowego. WNT, Warszawa, 2004.
4. Malina W., Szwoch M.: Metodologia i techniki programowania. PWN, Warszawa, 2008.
5. Kernighan B.W., Ritchie D.M.: Język ANSI C. Wydanie II. Helion, Gliwice, 2010.
b) uzupełniająca:
1. Tanenbaum A.S.: Strukturalna organizacja systemów komputerowych. Helion, Gliwice, 2006.
2. Cormen T.H. i in.: Wprowadzenie do algorytmów. WNT, Warszawa, 2007.
3. Wróblewski P.: Algorytmy, struktury danych i techniki programowania. Wydanie IV. Helion, Gliwice, 2009.
4. Grębosz J.: Symfonia C++ standard. Tom 1 i 2. Wydawnictwo Edition 2000, Kraków, 2006.
5. Patterson D.A., Hennessy J.L.: Computer organization and design: the hardware/software interface. Elsevier, Amsterdam, 2009.