Semestr letni 2009/10
Semestr letni 2010/11
Semestr letni 2011/12
Semestr letni 2012/13
Chemia D12505-1
Treści programowe: Klasyfikacja i nazewnictwo związków chemicznych. Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne. Budowa atomu a położenie pierwiastka w układzie okresowym. Wiązania chemiczne. Reakcje chemiczne, grupy związków, kinetyka i statyka reakcji chemicznych. Równowagi chemiczne w roztworach wodnych, związki kompleksowe, utlenienie i redukcja. Charakterystyka wybranych biopierwiastków, mikroelementów i ich związków mających znaczenie w chemii sanitarnej. Elektrochemia roztworów wodnych: ogniwa galwaniczne, elektroliza.Właściwości chemiczne metali. Korozja chemiczna i elektrochemiczna metali. Stężenia roztworów. Podstawowe metody analizy ilosciowej: alkacymetria, manganometria, twardość wody.
Efekty kształcenia:Student powinien posiąść umiejętność: posługiwania się terminologią chemiczną oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym, przedstawiania przemian chemicznych za pomocą równań reakcji, wykonywania obliczeń chemicznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student powinien posiąść umiejętność posługiwania się terminologią i nomenklaturą chemiczną; opisywania właściwości poszczególnych grup związków chemicznych organicznych i nieorganicznych; przedstawiania reakcji chemicznych za pomocą równań; wykonywania obliczeń chemicznych.
Kryteria oceniania
Laboratorium
W ramach ćwiczeń laboratoryjnych student wykonuje dziesięć ćwiczeń praktycznych, pracując pojedynczo lub w grupach. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie kolokwiów cząstkowych (po 10 pkt. każde) i sporządzonych sprawozdań z przebiegu doświadczeń. Ocena końcowa jest średnią z uzyskanych wszystkich ocen cząstkowych.
- student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie osiągnął wymaganych efektów kształcenia (poniżej 50% całkowitej ilości punktów możliwych do uzyskania)
- student otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym (51-60% punktów)
- student otrzymuje ocenę dostateczną +, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym + (61-70% punktów)
- student otrzymuje ocenę dobrą, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym (71-80% punktów)
- student otrzymuje ocenę dobrą +, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym + (81-90% punktów)
- student otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym (91-100% punktów)
Wykład
Egzamin pisemny (w terminie zerowym, terminie podstawowym i poprawkowym) składa się z 6 pytań (po 10 pkt.) weryfikujących efekty kształcenia EK1 i EK3. Warunkiem koniecznym zdania egzaminu jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punków (30) – ocena dostateczna (3). Pozostałe oceny zależą od jakości odpowiedzi na poszczególne pytania: 3,5 (od 36 do 41 pkt.); 4,0 (od 42 do 47 pkt); 4,5 (od 48 do 53 pkt.); 5,0 (od 54 do 60 pkt).
Egzamin należy zdawać bez korzystania z notatek, ani innych materiałów i pomocy oraz bez porozumiewania się z innymi osobami. Egzamin trwa ok. 45 minut.
Literatura
a) podstawowa:
1. Kucharski M., Samsonowicz M., Strutyńska G., Ćwiczenia laboratoryjne z chemii, Wyd. PB, Białystok 2009
2. Lewandowski W., Świsłocka R., Bryłka J., Wstęp do chemii ogólnej, Wyd. PB, Białystok 2009
3. Świsłocka R., Zadania rachunkowe oraz przykładowe pytania kolokolokwialne i egzaminacyjne z chemii, 2004
4. Bryłka J., Świsłocka R., Lewandowski W., Repetytorium z chemii nieorganicznej i organicznej, Wyd. PB 2002
5. Drapała T., Chemia ogólna nieorganiczna z zadaniami, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2002
b) uzupełniająca:
1. Bryłka J., Chemia ogólna z zadaniami, Wyd. PB, Białystok 1999
2. Barycka, K. Skudlarski „Podstawy chemii” Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1993