Semestr letni 2014/15
Semestr letni 2015/16
Semestr letni 2016/17
Semestr letni 2017/18
Semestr letni 2018/19
Semestr letni 2019/2020
Biologia molekularna BT1402
Student potrafi zaplanować i przeprowadzić w praktyce proste doświadczenia z zakresu biologii molekularnej. Student posiada umiejętności niezbędne do bezpiecznej pracy laboratoryjnej (samodzielnej bądź w grupie) z wykorzysta-niem mikroorganizmów. Jest w stanie przeanalizować, ocenić i przedyskutować otrzymane wyniki oraz wyciągnąć wnioski na ich podstawie. W przypadku niepowodzenia eksperymentu umie wskazać jego przyczyny. Potrafi wykonać proste doświadczenie z zakresu biologii molekularnej na podstawie otrzymanego opisu, samodzielnie bądź w zespole. Umie zorganizować pracę w zespole, potrafi przedyskutować strategię oraz uzyskane wyniki. Docenia wkład wszystkich członków zespołu w uzyskane rezultaty. Przestrzega poczynionych ustaleń dotyczących podziału pracy w zespole.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2014L: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: zna i rozumie podstawowe pojęcia i terminologię stosowaną w biotechnologii oraz pojęcia pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych.
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności: posiada podstawowe umiejętności niezbędne do pracy laboratoryjnej; potrafi dokumentować czynności i wyniki; w pracy laboratoryjnej stosuje pod kierunkiem opiekuna podstawowe techniki i narzędzia badawcze niezbędne w biotechnologii ze szczególnym uwzględnieniem metod izolacji, modyfikacji, selekcji i analizy organizmów, tkanek, komórek i molekuł; posiada umiejętność obsługi podstawowych urządzeń laboratoryjnych.
Kompetencje społeczne (postawy): posiada kompetencje do pracy w zespole, w szczególności wspólnej realizacji prac laboratoryjnych oraz nieskomplikowanych opracowań teoretycznych w zakresie biotechnologii i pokrewnych dziedzin i dyscyplin naukowych
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny, ocena końcowa z egzaminu. Laboratoria: obecność, aktywność na laboratoriach, zaliczenie sprawozdań, zaliczenie dwóch kolokwiów.
Zaliczenie obejmuje treści wskazane w sylabusie w polu „Treści programowe” oraz "Efekty kształcenia". Na ocenę końcowa składać się będą oceny uzyskane z: Kolokwiów z materiału dotyczącego wiedzy na temat bieżącego ćwiczenia (70% końcowej oceny). 1. Sprawozdania opisującego przeprowadzone ćwiczenie, jego wyniki wraz z ich interpretacją oraz opisem wkładu poszczególnych członków zespołu (20% końcowej oceny). W sprawozdaniu oceniamy: 2. Wykorzystanie pojęć i terminów• Klarowność i logikę opisu• Klarowność prezentacji wyników i ich jakość (wyniki mają być realnie, a nie książkowe) • Sposób interpretacji wyników (szczególnie, nieudanych doświadczeń)• Spójność opisu wkładu poszczególnych członków zespołu.• Bieżącej oceny prowadzącego ćwiczenia dokonywanej w trakcie ćwiczeń (10% końcowej oceny). Pod uwagę będą brane 4 aspekty pracy w laboratorium: 3. Wiedza dotycząca pojęć i terminologii stosowaną w biotechnologii• Umiejętność pracy w laboratorium (sposób organizacji pracy)• Umiejętność obsługi urządzeń laboratoryjnych (np. pipety automatyczne itp.)• Kompetencje do pracy w ramach swojego zespołu i całej grupy ćwiczeniowej.
Literatura
1. Turner P.C., McLennam A.G., Bates A.D., White M.R.H. 2000. Genetyka molekularna, PWN Warszawa,
2. Węgleński. Genetyka molekularna. PWN W-wa. Wydanie najnowsze.
3. Praca pod red. J. Barciszewski, K.Łastowski, T. Twardowski 1996. Nowe tendencje w biologii molekularnej i inżynierii genetycznej oraz medycynie. Wyd. Sorus
4. Stryer L., Biochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997;
5. Postępy genetyki molekularnej red. M. Świttoński, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. A. Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2004.