Semestr zimowy 2013/14
Semestr zimowy 2014/15
Semestr zimowy 2015/16
Semestr zimowy 2016/17
Semestr zimowy 2017/2018
Semestr zimowy 2018/2019
Chemia ogólna i nieorganiczna BT1101
Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne. Zadania. Reakcje chemiczne i ich podział. Związki nieorganiczne. Rodzaje związków chemicznych nieorganicznych, ich właściwości, otrzymywanie i reakcje. Amfoteryczność. Reakcje w wodnych roztworach elektrolitów. Teorie kwasów i zasad. Dysocjacja elektrolityczna, stała i stopień dysocjacji. Moc elektrolitów. Skala pH. Mieszaniny buforowe. Reakcje hydrolizy. Procesy utleniania i redukcji. Zadania rachunkowe. Sposoby wyrażania stężeń. Iloczyn rozpuszczalności. Elementy kinetyki chemicznej. Kataliza, zasadza działania katalizatorów. Budowa atomu a położenie pierwiastka w układzie okresowym. Pierwiastki bloku s, p, d, f w układzie okresowym. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego. Izotopy. Pojęcie promieniotwórczości. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Zastosowanie izotopów. Elektronowa struktura atomu. Liczby kwantowe. Układ okresowy pierwiastków. Prawo okresowości. Wiązania chemiczne. Klasyfikacja wiązań. Elektronowa teoria wiązań chemicznych. Hybrydyzacja orbitali atomowych. Związki kompleksowe. Budowa, skład i nazewnictwo związków kompleksowych. Ligandy jedno i wielofunkcyjne. Stała trwałości związków kompleksowych. Elementy elektrochemii. Ogniwa galwaniczne. Potencjały układów oksydacyjno-redukcyjnech. SEM ogniwa. Szereg napięciowy metali. Korozja. Elektroliza. Podstawy chemii analitycznej. Obliczenia stechiometryczne.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę ma wiedzę pozwalającą na opis procesów chemicznych oraz potrafi ją wykorzystać do obliczeń potrzebnych w praktyce inżynierskiej; ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmująca kluczowe zagadnienia z zakresu chemii. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; umie integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, eksperymentu; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty z chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Laboratorium
W ramach ćwiczeń laboratoryjnych student wykonuje piętnaście ćwiczeń praktycznych, pracując pojedynczo lub w grupach. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie trzech kolokwiów oraz sprawdzianów z przygotowania do ćwiczeń i sporządzonych sprawozdań z przebiegu doświadczeń. Ocena końcowa jest wypadkową z uzyskanych wszystkich ocen cząstkowych.
- student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie osiągnął wymaganych efektów kształcenia (poniżej 50% całkowitej ilości punktów możliwych do uzyskania)
- student otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym (51-60% punktów)
- student otrzymuje ocenę dostateczną +, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym + (61-70% punktów)
- student otrzymuje ocenę dobrą, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym (71-80% punktów)
- student otrzymuje ocenę dobrą +, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym + (81-90% punktów)
- student otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym (91-100% punktów)
Wykład
Egzamin pisemny (w terminie zerowym, terminie podstawowym i poprawkowym) składa się z 6 pytań (po 10 pkt.) weryfikujących efekty kształcenia. Warunkiem koniecznym zdania egzaminu jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punków (30) – ocena dostateczna (3). Pozostałe oceny zależą od jakości odpowiedzi na poszczególne pytania: 3,5 (od 36 do 41 pkt.); 4,0 (od 42 do 47 pkt); 4,5 (od 48 do 53 pkt.); 5,0 (od 54 do 60 pkt).
Egzamin należy zdawać bez korzystania z notatek, ani innych materiałów i pomocy oraz bez porozumiewania się z innymi osobami. Egzamin trwa ok. 60 minut.
Literatura
Kucharski M., Samsonowicz M., Strutyńska G., Ćwiczenia laboratoryjne z chemii, Wyd. PB, Białystok 2009
Lewandowski W., Świsłocka R., Bryłka J., Wstęp do chemii ogólnej, Wyd. PB, Białystok 2009
Świsłocka R., Zadania rachunkowe oraz przykładowe pytania kolokolokwialne i egzaminacyjne z chemii, 2004
Bryłka J., Świsłocka R., Lewandowski W., Repetytorium z chemii nieorganicznej i organicznej, Wyd. PB 2002
Sienko J.M., Plane A.R., Chemia. Pdstawy i zastosowanie, WNT Warszawa 2002