Semestr letni 2014/15
Semestr letni 2015/16
Semestr letni 2016/17
Semestr letni 2017/18
Semestr zimowy 2018/2019
Semestr letni 2018/19
Semestr letni 2019/2020
Semestr letni 2020/2021
Semestr letni 2021/2022
Technologia materiałów drogowych B36354
Wykłady:
Charakterystyka budownictwa drogowego. Terminologia. Klasyfikacja materiałów drogowych. Wymagania techniczne stawiane materiałom drogowym. -2h
Naturalne materiały kamienne - skały magmowe, osadowe i metamorficzne. Kruszywa drogowe. Kruszywa naturalne i łamane. Technologia produkcji kruszyw drogowych. Wypełniacze mineralne. Kruszywa sztuczne. - 4h
Badania laboratoryjne kruszyw drogowych – 2h
Lepiszcza asfaltowe. Rodzaje lepiszczy bitumicznych. Produkcja asfaltów. Skład chemiczny asfaltu. Budowa koloidalna. Klasyfikacja asfaltów. Emulsje asfaltowe. Asfalty upłynnione. Asfalty spienione. Właściwości reologiczne asfaltów. – 4h
Badania laboratoryjne asfaltów – 2h
Usystematyzowanie zagadnień projektowania składu mieszanek mineralno-asfaltowych: mieszanka mineralna, optymalna zawartość lepiszcza asfaltowego. Rodzaje MMA, materiały, metody badań, technologia produkcji -4h
Badania laboratoryjne mieszanek mineralno-asfaltowych – 2h
Podbudowy nawierzchni drogowych – stabilizacja gruntów wapnem, podbudowa z kruszyw stabilizowanych mechanicznie, podbudowa z mieszanki kruszyw stabilizowana hydrospoiwami, podbudowa z mieszanki m-c-e – materiały, wymagania, projektowanie, metody badań, technologia wykonania. – 4h
Badania laboratoryjne podbudów drogowych – 2h
Materiały z recyklingu – 2h
Drobnowymiarowe i prefabrykowane elementy drogowe – 2h
Ćwiczenia Laboratoryjne:
Wstęp do przedmiotu. Omówienie zakresu ćwiczeń laboratoryjnych i zapoznanie studentów z regulaminem porządkowym laboratorium drogowego i zasadami BHP. Badania kruszyw drobnych - skład ziarnowy wybranych kruszyw drobnych, wskaźnik piaskowy, zawartość cząstek ilastych za pomocą wskaźnika błękitu metylenowego, gęstość kruszywa, kanciastość kruszywa drobnego - 6h
Badania kruszyw grubych - skład ziarnowy, wskaźnik kształtu, zawartość ziaren o powierzchni przekruszonej i łamanej, gęstość ziaren, gęstość nasypowa i jamistość, odporność na rozdrabnianie, odporność na ścieranie (mikro-Deval), polerowalność kamienia - 10h
Badanie wypełniaczy - uziarnienie, jakość pyłów, zawartość wody, przyrost temperatury mięknienia - 2h
Badania lepiszczy asfaltowych - stopień penetracji, temperatura mięknienia, energia odkształcenia, lepkość dynamiczna, karta jakości asfaltu - 4h
Badania mieszanek stabilizowanych cementem - uziarnienie mieszanki mineralnej, badanie Proctora, obliczenie ilości składników mieszanki stabilizowanej cementem, wykonanie i pielęgnacja próbek walcowych - 4h
Badanie wytrzymałości na ściskanie próbek z mieszanek mineralnych stabilizowanych cementem - badanie wytrzymałości na ściskanie, projekt stabilizacji gruntu cementem - 2h
Podsumowanie i analiza uzyskanych wyników badań. Kolokwium zaliczeniowe - oddanie sprawozdań, kolokwium zaliczeniowe - 2h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2015L: | W cyklu 2014L: |
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot:
- opisuje funkcje materiałów do wykonania warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej
- zna procesy technologiczne produkcji materiałów drogowych
- umie projektować mieszanki mineralno-asfaltowe i mieszanki mineralno-cementowe
- potrafi wykonać podstawowe badania laboratoryjne, mieszanek mineralno-asfaltowych i mieszanek mineralno-cementowych
Kryteria oceniania
Wykład
Egzamin pisemny składa się z 4 pytań. Pytania są oceniane przez nauczyciela w skali 2,0-3,0-3,5-4,0-4,5-5,0. Warunkiem koniecznym zaliczenia jest uzyskanie minimalnej oceny 3,0 z każdego pytania. Oceny końcowe: 3,0 (od 12 do 13 pkt.); 3,5 (od 13,5 do 14,5 pkt.); 4,0 (od 15 do 16 pkt); 4,5 (od 16,5 do 18pkt.); 5,0 (od 18,5 do 20pkt).
Egzamin należy zdać bez korzystania z materiałów i pomocy oraz bez porozumiewania się z innymi osobami. Zaliczenie trwa ok. 60 minut.
Ćwiczenia laboratoryjne:
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1 Potrafi wykonać podstawowe badania właściwości materiałów drogowych: lepiszczy, kruszyw, mieszanek kruszywowych.
2. Potrafi zaprojektować skład agregatu mieszanek stabilizowanych cementem.
3 Umie poprawnie zaprojektować serię próbek badawczych do oceny cech technicznych materiałów drogowych i optymalizacji ilości cementu mieszanek stabilizowanych cementem.
Na ocenę dobrą (4,0) student:
4 Spełnia wymagania punktów 1-3.
5 Potrafi z uzasadnieniem przedstawić optymalny skład projektowanych mieszanek stabilizowanych cementem.
6 Potrafi przeprowadzić dodatkowe badania materiałów drogowych takich jak: energia odkształcenia lepiszczy, badania odporności na rozdrobnienie i odporności na polerowanie kruszyw. Potrafi przeprowadzić badania wytrzymałości na ściskanie mieszanek stabilizowanych cementem.
Na ocenę bardzo dobrą student (5,0):
7 Spełnia wymagania punktów 1-6.
8 Potrafi z uzasadnieniem zakwalifikować przydatność do zastosowania budowy konstrukcji nawierzchni drogowej badane materiały drogowe w zależności od kategorii ruchu.
9 Umie poprawnie zinterpretować wyniki badań przeprowadzanych dla mieszanek stabilizowanych cementem oraz zna technologię wbudowywania ich w konstrukcję nawierzchni drogowej. Ocenia, jakim parametrom powinny odpowiadać materiały drogowe wbudowane w konstrukcję nawierzchni drogowej w odniesieniu do uzyskanych wyników badań laboratoryjnych.
Oceny 3,5 i 4,5 otrzymają studenci, którzy spełniają odpowiednio wymagania z punktów 1-3 oraz 4-6 w stopniu bardzo dobrym lub dodatkowo spełniają częściowe wymagania z wyższego poziomu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Piłat J., Radziszewski P.: „Nawierzchnie asfaltowe”, WKiŁ, Warszawa, 2010
2. GDDKiA: "WT-2 - Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych", Warszawa, 2014
3. Gaweł I., Kalabińska M., Piłat J.: "Asfalty drogowe", WKiŁ, Warszawa, 2001
4. GDDKiA: "WT-1 - Kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych i powierzchniowych utrwaleń na drogach krajowych ", Warszawa 2014
5. Szydło A.: "Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego", Kraków, 2004
Literatura uzupełniająca:
1. Kalabińska M., Piłat J., Radziszewski P.: "Technologia materiałów i nawierzchni drogowych", Warszawa, 2003
2. Błażejowski K., Styk S.: "Technologia warstw asfaltowych", WKiŁ, Warszawa, 2004
3. Lay M.G.: The handbook of road technology, 2009