Semestr letni 2014/15
Semestr letni 2015/16
Semestr letni 2016/17
Semestr letni 2017/18
Semestr letni 2018/19
Semestr letni 2019/2020
Semestr letni 2020/2021
Semestr letni 2021/2022
Nawierzchnie drogowe B36352
Wykłady:
Rodzaje konstrukcji nawierzchni drogowych. Charakterystyka warstw konstrukcji nawierzchni drogowej - wymagania. - 2h
Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. Założenia projektowo – materiałowe. Obciążenie ruchem. Warunki gruntowo-wodne. Grupa nośności podłoża. Odwodnienie podłoża. Mrozoodporność. Wybór konstrukcji nawierzchni. - 4h
Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych. Założenia projektowo – materiałowe. Obciążenie ruchem. Warunki gruntowo-wodne. Grupa nośności podłoża. Odwodnienie podłoża. Mrozoodporność. Wybór konstrukcji nawierzchni. - 4h
Projektowanie konstrukcji nawierzchni drogowych wg metody SPDM – 2h
Technologia wykonania nawierzchni z mieszanek mineralno-asfaltowych -3h
Nawierzchnie z betonu cementowego –projektowanie i technologia wykonania - 2h
Technologia wykonywania warstw podbudowy z mieszanek kruszyw stabilizowanych mechanicznie – 2h
Technologia wykonywania warstw podbudowy z mieszanek kruszyw stabilizowanych hydrospoiwami – 2h
Technologie recyklingu do budowy warstw nawierzchni drogowych – 2h
Zastosowanie geosyntetyków w konstrukcji nawierzchni drogowej – 2h
Konstrukcje nawierzchni drogowych z elementów drobnowymiarowych - 2h
Technologie wzmacniania nawierzchni drogowych - metoda ugięć– 3h
Ćwiczenia projektowe:
Projektowanie konstrukcji nawierzchni według „Katalogu typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. Ocena obciążenia ruchem. Odwodnienie podłoża. Określenie grupy nośności podłoża. Wybór konstrukcji nawierzchni. Sprawdzenie warunku mrozoodporności. - 4h
Projektowanie konstrukcji nawierzchni według „Katalogu typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych”. Ocena obciążenia ruchem. Odwodnienie podłoża. Określenie grupy nośności podłoża. Wybór konstrukcji nawierzchni. Sprawdzenie warunku mrozoodporności. -2h
Opracowanie 4 wariantów konstrukcji nawierzchni podatnych (różne podłoża, różne układy warstw konstrukcji) – 2h
Opracowanie 4 wariantów konstrukcji nawierzchni półsztywnych (różne podłoża, różne układy warstw konstrukcji) – 2h
Opracowanie 4 wariantów konstrukcji nawierzchni sztywnych (różne podłoża, różne układy warstw konstrukcji) – 2h
Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni drogowych metodą ugięć – 3h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot:
- opisuje technologie wykonania konstrukcji drogowych
- charakteryzuje maszyny i urządzenia w procesie budowy korpusu drogowego
- zna schematy technologiczne wykonywania warstw konstrukcji nawierzchni drogowych
- umie projektować konstrukcje nawierzchni drogowych wg metod katalogowych
Kryteria oceniania
Wykład
Zaliczenie pisemne składa się z 4 pytań. Pytania są oceniane przez nauczyciela w skali 2,0-3,0-3,5-4,0-4,5-5,0. Warunkiem koniecznym zdania zaliczenia jest uzyskanie minimalnej oceny 3,0 z każdego pytania. Oceny końcowe: 3,0 (od 12 do 13 pkt.); 3,5 (od 13,5 do 14,5 pkt.); 4,0 (od 15 do 16 pkt); 4,5 (od 16,5 do 18pkt.); 5,0 (od 18,5 do 20pkt).
Zaliczenie należy zdać bez korzystania z materiałów i pomocy oraz bez porozumiewania się z innymi osobami. Zaliczenie trwa ok. 60 minut.
Ćwiczenia projektowe:
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1 Oblicza poprawnie kategorię ruchu drogowego w danym okresie obliczeniowym.
2 Oblicza poprawnie warunki gruntowo-wodne.
3 Umie poprawnie zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej metodami katalogowymi. Zna parametry techniczne warstw konstrukcyjnych w nawierzchni drogowej.
Na ocenę dobrą (4,0) student:
4 Spełnia wymagania punktów 1-3.
5 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej metodami katalogowymi w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych oraz prawidłowo zastosować dodatkowe warstwy odsączającą i odcinającą.
6 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej jedną dowolną metodą mechanistyczną w nieskomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych.
Na ocenę bardzo dobrą student (5,0):
7 Spełnia wymagania punktów 1-6.
8 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej metodą mechanistyczną w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych oraz prawidłowo zastosować dodatkowe warstwy odsączającą i odcinającą.
Oceny 3,5 i 4,5 otrzymają studenci, którzy spełniają odpowiednio wymagania z punktów 1-3 oraz 4-6 w stopniu bardzo dobrym lub dodatkowo spełniają częściowe wymagania z wyższego poziomu.
Literatura
Podstawowa:
1. GDDKiA: „Katalog typowych konstrukcji podatnych i półsztywnych, Warszawa 2014.
2. GDDKiA: „Katalog typowych konstrukcji sztywnych, Warszawa 2014.
3. Piłat J., Radziszewski P.: „Nawierzchnie asfaltowe”, WKiŁ, Warszawa, 2010
4. Błażejowski K., Styk S.: "Technologia warstw asfaltowych", WKiŁ, Warszawa, 2004
5. Szydło A.: "Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego", Kraków, 2004
Uzupełniająca:
1. Kalabińska M., Piłat J., Radziszewski P.: "Technologia materiałów i nawierzchni drogowych", Warszawa, 2003
2. GDDKiA: "WT-2 - Nawierzchnie asfaltowe na drogach publicznych", Warszawa, 2014
3. Lay M.G.: The handbook of road technology, 2009