Semestr letni 2020/2021
Semestr letni 2021/2022
Semestr letni 2022/23
Technologia nawierzchni drogowych B2S31445
Badania kruszyw drobnych - zawartość pyłów metodą płukania, wskaźnik piaskowy, zawartość cząstek ilastych za pomocą wskaźnika błękitu metylenowego. -4h
Badanie kruszyw grubych - skład ziarnowy, wskaźnik kształtu, oznaczenie nadziarna i podziarna, gęstość objętościowa, nasiąkliwość, zawartość zanieczyszczeń obcych i organicznych, jamistość. -4h
Badanie mączek mineralnych - uziarnienie, wilgotność, zawartość minerałów ilastych za pomocą wskaźnika błękitu metylenowego, właściwości usztywniające wypełniaczy mineralnych oznaczone wg metody PiK. - 4h
Badanie lepiszczy asfaltowych - stopień penetracji, temperatura mięknienia metodą PIK, energia odkształcenia. Lepkość w lepkościomierzu Brookfielda, karta jakości asfaltu BTDC. - 4h
Badanie mieszanek stabilizowanych cementem - uziarnienie mieszanki, maksymalna gęstość objętościowa szkieletu gruntowego, optymalna wilgotność mieszanki cementowo-gruntowej. Wykonanie próbek. – 4h
Badanie mieszanek stabilizowanych cementem - i badanie próbek z mieszanki cementowo-gruntowej na ściskanie. Określenie optymalnej zawartości cementu. - 4h
Badanie nad mieszankami mineralno-asfaltowymi typu SMA:
Zaprojektowanie składu mieszanki SMA na podstawie punktów najlepszego uziarnienia za pomocą programu komputerowego, sporządzenie naważek kruszyw zastosowanych do mieszanek - 4h
Wykonanie próbek zagęszczanych w prasie żyratorowej ze zmienną ilością obrotów zagęszczania -4h
Oznaczenie gęstości i gęstości objętościowej mieszanek SMA -4h
Oznaczenie modułów sztywności IT-CY w wybranych temperaturach w rozciąganiu pośrednim – 4h
Wykonanie próbek z SMA do badań koleinowania. Oznaczenie odporności na koleinowanie – 6h
Analiza uzyskanych wyników badań - przyjęcie optymalnych składów projektowanych mieszanek mineralno-asfaltowych - 3h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- opisuje właściwości funkcjonalne materiałów do wykonania warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej,
- zna w stopniu zaawansowanym procesy technologiczne produkcji materiałów drogowych,
- opisuje technologie budowy warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych,
- umie w stopniu zaawansowanym projektować mieszanki mineralno-asfaltowe, mieszanki mineralno-cementowe, mieszanki m-c-e, mieszanki kruszyw,
- potrafi przeprowadzić analizy naukowe zagadnień związanych z projektowaniem konstrukcji nawierzchni drogowych i ich wzmocnień
Kryteria oceniania
Ćwiczenia:
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1 Potrafi zaprojektować skład agregatu mineralnego mieszanek mineralno-asfaltowych.
2 Potrafi przyjąć minimalną zawartość asfaltu do projektowania mieszanek mineralno-asfaltowych .
3 Umie poprawnie zaprojektować serię próbek badawczych do optymalizacji ilości lepiszcza asfaltowego w mieszankach mineralno-asfaltowych. Potrafi przeprowadzić podstawowe badania laboratoryjne dla mieszanek mineralno-asfaltowych i ich składników.
Na ocenę dobrą (4,0) student:
4 Spełnia wymagania punktów 1-3.
5 Potrafi z uzasadnieniem przedstawić optymalny skład projektowanych mieszanek mineralno-asfaltowych.
6 Potrafi przeprowadzić dodatkowe badania mieszanek mineralno-asfaltowych takich jak: wyznaczenie optymalnej zawartości środków stabilizujących – badanie Shellemberga. Wyznaczyć optymalną energię zagęszczania w prasie żyratorowej.
Na ocenę bardzo dobrą student (5,0):
7 Spełnia wymagania punktów 1-6.
8 Potrafi przeprowadzić badania modułów sztywności IT-CY i ITS.
9 Umie poprawnie zinterpretować wyniki badań przeprowadzanych dla mieszanek mineralno-asfaltowych oraz zna technologię wbudowywania MMA w konstrukcję nawierzchni drogowej. Ocenia, jakim parametrom powinny odpowiadać mieszanki mineralno-asfaltowe wbudowane w konstrukcję nawierzchni drogowej w odniesieniu do uzyskanych wyników badań laboratoryjnych (projektowanych mieszanek mineralno-asfaltowych).
Oceny 3,5 i 4,5 otrzymają studenci, którzy spełniają odpowiednio wymagania z punktów 1-3 oraz 4-6 w stopniu bardzo dobrym lub dodatkowo spełniają częściowe wymagania z wyższego poziomu.
W sytuacji ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania uczelni zaliczenia będą odbywały się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zasady zaliczeń nie ulegają zmianie.
Literatura
1. Piłat J., Radziszewski P.: "Technologia materiałów i nawierzchni asfaltowych”; WKiŁ, Warszawa, 2015.
2.Stefańczyk B., Mieczkowski P.: „Dodatki, katalizatory i emulgatory w
mieszankach mineralno asfaltowych”, WKiŁ, Warszawa, 2010
3. Stefańczyk B., Mieczkowski P.: „Mieszanki mineralno-asfaltowe: wykonawstwo i
badania”, WKiŁ, Warszawa, 2008
4. Błażejowski K., Styk S.: "Technologia warstw asfaltowych", WKiŁ, Warszawa,
2004
5. Szydło A.: "Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego", Kraków, 2004
Literatura uzupełniająca:
1. Kalabińska M., Piłat J., Radziszewski P.: "Technologia materiałów i nawierzchni
drogowych", Warszawa, 2005
2. Ministerstwo Infrastruktury, IBDiM: "WT-2 - Nawierzchnie asfaltowe na drogach
krajowych", Warszawa, 2010
3. Lay M.G.: The handbook of road technology, 2009