Semestr letni 2023/2024
Konstrukcje nawierzchni drogowych B2N221217
Wykłady:
Charakterystyka warstw konstrukcji nawierzchni drogowej - wymagania. Modele teoretyczne konstrukcji nawierzchni drogowych – model półprzestrzeni sprężystej, model ośrodka dwuwarstwowego, trzywarstwowego, model ośrodka wielowarstwowego. - 2 h
Empiryczne metody projektowania konstrukcji nawierzchni drogowych (badania AASHO Road Test, metoda CBR). Metody oceny nośności konstrukcji nawierzchni drogowej.- 2 h
Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. Założenia projektowo – materiałowe. Obciążenie ruchem. Warunki gruntowo-wodne. Grupa nośności podłoża. Odwodnienie podłoża. Mrozoodporność.Wybór konstrukcji nawierzchni. Rozwiązania konstrukcyjne alternatywne i specjalne. - 2h
Analityczno – empiryczne metody wymiarowania. Metoda Shell’a. Metoda Instytutu Asfaltowego. Warunki klimatyczne. Obliczeniowy model konstrukcji. Projektowanie konstrukcji nawierzchni ze względu na odkształcenia trwałe - 2 h
Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni drogowych metodą ugięć sprężystych. Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni metodą mechanistyczną. Obciążenie. Warunki klimatyczne. Kryteria projektowe. - 2 h
Ćwiczenia projektowe:
Projektowanie konstrukcji nawierzchni według katalogu typowych nawierzchni podatnych i półsztywnych (różne podłoża, różne układy warstw konstrukcji). Ocena obciążenia ruchem. Odwodnienie podłoża. Określenie grupy nośności podłoża. Wybór konstrukcji nawierzchni. Sprawdzenie warunku mrozoodporności. Rozwiązania alternatywne. -4h
Projektowanie konstrukcji podatnej nawierzchni metodą mechanistyczną. Ocena obciążenia ruchem. Model konstrukcji nawierzchni. Sprawdzenie kryteriów zmęczeniowych.- 3 h
Projektowanie konstrukcji półsztywnej nawierzchni metodą mechanistyczną. Ocena obciążenia ruchem. Model konstrukcji nawierzchni. Sprawdzenie kryteriów zmęczeniowych.- 3h
Projektowanie konstrukcji nawierzchni metodą Shell’a (projektowanie przy użyciu programu komputerowego). Określenie obciążenia ruchem. Ocena warunków klimatycznych. Warunki materiałowe - 3h
Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni drogowej według metody ugięć sprężystych. Odcinki jednorodne. Ugięcia miarodajne i obliczeniowe. Ustalenie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni - 2h
Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni metodą mechanistyczną. Ocena obciążenia ruchem. Model konstrukcji nawierzchni. Obliczanie szkody zmęczeniowej. Określenie wzmocnienia nawierzchni. – 2h
Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni drogowych metodą Shell’a (projektowanie przy użyciu komputera w sali komputerowej). Ocena obciążenia ruchem. Model konstrukcji nawierzchni. Obliczanie szkody zmęczeniowej. Określenie wzmocnienia nawierzchni. – 4h
Projektowanie konstrukcji nawierzchni typu sztywnego według katalogu nawierzchni sztywnych. Ocena obciążenia ruchem. Określenie grupy nośności podłoża. Wybór konstrukcji nawierzchni.- 3h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
Zna w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane
z problematyką projektowania konstrukcji nawierzchni drogowych
Umie projektować konstrukcje podatne, półsztywne
i sztywne nawierzchni drogowych wg metod katalogowych i mechanistycznych
opisuje technologie budowy warstw konstrukcji nawierzchni drogowych
Opisuje technologie budowy warstw konstrukcji nawierzchni drogowych
Potrafi przeprowadzić analizy naukowe zagadnień związanych z projektowaniem konstrukcji nawierzchni drogowych i ich wzmocnień
Kryteria oceniania
Wykład - zaliczenie pisemne
Projekt - wykonanie zadań projektowych, ustna obrona zadań projektowych
Wykład
Zaliczenie pisemne składa się z pytań. Pytania są oceniane przez nauczyciela w skali 2,0-3,0-3,5-4,0-4,5-5,0. Za każde pytanie można otrzymać od 0 do 5pkt.. Warunkiem koniecznym zdania egzaminu jest uzyskanie minimalnej oceny 3,0 z każdego pytania. Oceny końcowe: 3,0 (od 8 do 9 pkt.); 3,5 (od 9,5 do 10,5 pkt.); 4,0 (od 11 do 12 pkt); 4,5 (od 12,5 do 13,5pkt.); 5,0 (od 14 do 15pkt).
Egzamin należy zdać bez korzystania z materiałów i pomocy oraz bez porozumiewania się z innymi osobami. Egzamin trwa ok. 45 minut.
Ćwiczenia projektowe:
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1 Oblicza poprawnie kategorię ruchu drogowego w danym okresie obliczeniowym.
2 Oblicza poprawnie trwałość zmęczeniową konstrukcji nawierzchni drogowej lub wzmocnienia nawierzchni drogowej.
3 Umie poprawnie zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie metodami katalogowymi i mechanistycznymi. Zna parametry techniczne warstw konstrukcyjnych w nawierzchni drogowej.
Na ocenę dobrą (4,0) student:
4 Spełnia wymagania punktów 1-3.
5 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej metodami katalogowymi w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych oraz prawidłowo zastosować dodatkowe warstwy odsączającą i odcinającą.
6 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie metodami mechanistycznymi w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych oraz prawidłowo zastosować dodatkowe warstwy odsączającą i odcinającą.
Na ocenę bardzo dobrą student (5,0):
7 Spełnia wymagania punktów 1-6.
8 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie metodami mechanistycznymi stosując metody SPDM lub LCPC.
9 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie metodami mechanistycznymi stosując podział rocznego okresu eksploatacji nawierzchni drogowej przypisując odpowiednie parametry warstw konstrukcyjnych nawierzchni analizowanym okresom eksploatacyjnym.
Oceny 3,5 i 4,5 otrzymają studenci, którzy spełniają odpowiednio wymagania z punktów 1-3 oraz 4-6 w stopniu bardzo dobrym lub dodatkowo spełniają częściowe wymagania z wyższego poziomu.
W sytuacji ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania uczelni zaliczenia będą odbywały się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zasady zaliczeń nie ulegają zmianie.
Literatura
1. GDDKiA: „Katalog typowych konstrukcji podatnych i półsztywnych, Warszawa 2014, (www.gddkia.gov.pl).
2. GDDKiA: „Katalog typowych konstrukcji sztywnych, Warszawa 2014, (www.gddkia.gov.pl).
3. GDDKiA: „Katalog przebudów i remontów konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych”. Warszawa 2013, (www.gddkia.gov.pl).
4. Piłat J., Radziszewski P.: "Technologia materiałów i nawierzchni asfaltowych”; WKiŁ, Warszawa, 2015.
5. Szydło A.: „Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego”, Kraków 2004