Semestr letni 2021/2022
Semestr letni 2022/23
Semestr letni 2023/2024
Nawierzchnie drogowe B1S61251
Wykłady:
Rodzaje konstrukcji nawierzchni drogowych. Charakterystyka warstw konstrukcji nawierzchni drogowej - wymagania. - 2h
Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. Założenia projektowo – materiałowe. Obciążenie ruchem. Warunki gruntowo-wodne. Grupa nośności podłoża. Odwodnienie podłoża. Mrozoodporność. Wybór konstrukcji nawierzchni. - 4h
Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych. Założenia projektowo – materiałowe. Obciążenie ruchem. Warunki gruntowo-wodne. Grupa nośności podłoża. Odwodnienie podłoża. Mrozoodporność. Wybór konstrukcji nawierzchni. - 4h
Projektowanie konstrukcji nawierzchni drogowych wg metody SPDM – 2h
Technologia wykonania nawierzchni z mieszanek mineralno-asfaltowych -3h
Nawierzchnie z betonu cementowego –projektowanie i technologia wykonania - 2h
Technologia wykonywania warstw podbudowy z mieszanek kruszyw stabilizowanych mechanicznie – 2h
Technologia wykonywania warstw podbudowy z mieszanek kruszyw stab. hydrospoiwami – 2h
Technologie recyklingu do budowy warstw nawierzchni drogowych – 2h
Zastosowanie geosyntetyków w konstrukcji nawierzchni drogowej – 2h
Konstrukcje nawierzchni drogowych z elementów drobnowymiarowych - 2h
Projektowanie wzmacniania nawierzchni drogowych - metoda ugięć– 3h
Ćwiczenia projektowe:
Projektowanie konstrukcji nawierzchni według „Katalogu typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. Ocena obciążenia ruchem. Odwodnienie podłoża. Określenie grupy nośności podłoża. Wybór konstrukcji nawierzchni. Sprawdzenie warunku mrozoodporności. - 4h
Projektowanie konstrukcji nawierzchni według „Katalogu typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych”. Ocena obciążenia ruchem. Odwodnienie podłoża. Określenie grupy nośności podłoża. Wybór konstrukcji nawierzchni. Sprawdzenie warunku mrozoodporności. -2h
Opracowanie 4 wariantów konstrukcji nawierzchni podatnych (różne podłoża, różne układy warstw konstrukcji) – 2h
Opracowanie 4 wariantów konstrukcji nawierzchni półsztywnych (różne podłoża, różne układy warstw konstrukcji) – 2h
Opracowanie 4 wariantów konstrukcji nawierzchni sztywnych (różne podłoża, różne układy warstw konstrukcji) – 2h
Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni drogowych metodą ugięć – 3h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna zagadnienia związane z problematyką projektowania konstrukcji nawierzchni drogowych
Umie projektować konstrukcje podatne, półsztywne i sztywne nawierzchni drogowych wg metod katalogowych
Umie projektować wzmocnienia konstrukcji nawierzchni drogowych wg metody ugięć
Opisuje technologie budowy warstw konstrukcji nawierzchni drogowych
Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy naukowe zagadnień związanych z projektowaniem warstw w konstrukcji nawierzchni drogowej
Kryteria oceniania
Wykład - zaliczenie pisemne
Projekt - wykonanie zadań projektowych, ustna obrona zadań projektowych
Wykład
Zaliczenie pisemne składa się z 4 pytań. Pytania są oceniane przez nauczyciela w skali 2,0-3,0-3,5-4,0-4,5-5,0. Warunkiem koniecznym zdania egzaminu jest uzyskanie minimalnej oceny 3,0 z każdego pytania. Oceny końcowe: 3,0 (od 12 do 13 pkt.); 3,5 (od 13,5 do 14,5 pkt.); 4,0 (od 15 do 16 pkt); 4,5 (od 16,5 do 18pkt.); 5,0 (od 18,5 do 20pkt).
Zaliczenie wykładu należy zdać bez korzystania z materiałów i pomocy oraz bez porozumiewania się z innymi osobami. Egzamin trwa ok. 90 minut.
Ćwiczenia projektowe:
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1 Oblicza poprawnie kategorię ruchu drogowego w danym okresie obliczeniowym.
2 Umie poprawnie zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie metodami katalogowymi i mechanistycznymi. Zna parametry techniczne warstw konstrukcyjnych w nawierzchni drogowej.
Na ocenę dobrą (4,0) student:
3 Spełnia wymagania punktów 1-3.
4 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej metodami katalogowymi w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych oraz prawidłowo zastosować dodatkowe warstwy odsączającą i odcinającą.
5 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych oraz prawidłowo zastosować dodatkowe warstwy konstrukcyjne.
Na ocenę bardzo dobrą student (5,0):
6 Spełnia wymagania punktów 1-6.
7 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie stosując metody SPDM lub LCPC.
8 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie stosując podział rocznego okresu eksploatacji nawierzchni drogowej przypisując odpowiednie parametry warstw konstrukcyjnych nawierzchni analizowanym okresom eksploatacyjnym.
Oceny 3,5 i 4,5 otrzymają studenci, którzy spełniają odpowiednio wymagania z punktów 1-3 oraz 4-6 w stopniu bardzo dobrym lub dodatkowo spełniają częściowe wymagania z wyższego poziomu.
W sytuacji ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania uczelni zaliczenia będą odbywały się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zasady zaliczeń nie ulegają zmianie.
Literatura
1. GDDKiA: „Katalog typowych konstrukcji podatnych i półsztywnych, Warszawa 2014, (www.gddkia.gov.pl).
2. GDDKiA: „Katalog typowych konstrukcji sztywnych, Warszawa 2014 (www.gddkia.gov.pl).
3. GDDKiA: „Katalog przebudów i remontów konstrukcji nawierzchni podatnych
i półsztywnych”. Warszawa 2013 (www.gddkia.gov.pl).
4. Piłat J., Radziszewski P.: "Technologia materiałów i nawierzchni asfaltowych”, WKiŁ, Warszawa, 2015.
5. Szydło A.: „Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego”, Kraków 2004.
6. Lay M.G.: The handbook of road technology, 2009.
7. Edel R.: Odwodnienie dróg, WKiŁ, Warszawa, 2010.