Semestr zimowy 2021/2022
Semestr zimowy 2022/2023
Semestr zimowy 2023/2024
Semestr zimowy 2024/2025
Budownictwo drogowe B1S51036
Wykłady:
Rys historyczny budownictwa drogowego. -1h
Charakterystyka konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych, sztywnych.-1h
Materiały stosowane w budownictwie drogowym i technologia ich produkcji. -2h
Charakterystyka robót ziemnych. Grunty jako materiały budowlane. Przygotowanie podłoża gruntowego. -2h
Technologia robót ziemnych wykonywanych koparkami, spycharkami, zgarniarkami, równiarkami. Zagęszczanie.-2h
Technologia wykonywania podbudów. -2h
Kruszywa i lepiszcza asfaltowe - technologia produkcji. -1h
Projektowanie mieszanek mineralno-asfaltowych i mieszanek mineralno-cementowych. -2h
Technologia wykonywania nawierzchni drogowych. Wzmocnienia konstrukcji nawierzchni drogowych.-2h
Ćwiczenia projektowe:
Opracowanie składu mieszanki mineralnej wg metody punktów najlepszego uziarnienia dla mieszanki mineralno-asfaltowej - 3h
Dobór ilości lepiszcza w mieszankach mineralno-asfaltowych wg wzorów analitycznych - 2h
Projekt konstrukcji nawierzchni drogowych wg metod katalogowych:
- Obliczenia ruchu drogowego - 2h
- Oznaczenie grupy nośności podłoża gruntowego -2h
- Dobór warstw podbudowy pomocniczej -2h
- Dobór warstw górnych konstrukcji drogowej -2h
- Skompletowanie 4 konstrukcji drogowych, odporność na wysadziny -2h
Ćwiczenia laboratoryjne:
Badania lepiszczy asfaltowych- penetracja, temperatura mięknienia metodą PiK, lepkość dynamiczna.-2h
Badania materiałów kamiennych - skład ziarnowy kruszyw, zawartość ziarn niekształtnych, wskaźnik piaskowy, zawartość zanieczyszczeń obcych. -2h
Przygotowanie składników do wykonania próbek z mieszanek mineralno-asfaltowych. -1h
Wykonanie próbek z mieszanek mineralno-asfaltowych w ubijaku Marshalla -1h
Badanie gęstości objętościowej zagęszczonych próbek z mieszanki mineralno -asfaltowej. Określanie gęstości mieszanki mineralno-asfaltowej. -2h
Określenie optymalnej zawartości asfaltu w mieszance mineralno-asfaltowej.-2h
Wykonanie próbek z gruntu stabilizowanego cementem do badań optymalizacji ilości cementu do stabilizacji -1h
Oznaczenie wytrzymałości na ściskanie próbek gruntu stabilizowanego cementem -1h
Określenie optymalnej zawartości cementu do stabilizacji gruntu. Opracowanie końcowe wyników badań -3h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot:
- identyfikuje problemy związane z budownictwem drogowym,
- identyfikuje maszyny i urządzenia w procesie budowy korpusu drogowego,
- sporządza schemat technologiczny procesu produkcyjnego materiałów drogowych,
- zna podstawy projektowania mieszanek mineralno-asfaltowych,
- potrafi wykonać podstawowe badania laboratoryjne materiałów drogowych
Kryteria oceniania
Wykład
Zaliczenie wykładu polega na rozwiązaniu 10-u pytań testowych. Każde pytanie jest punktowane przez nauczyciela w skali 0-1. Warunkiem koniecznym zaliczenia wykładów jest uzyskanie minimalnej liczy punktów - 6. Oceny końcowe: 3,0 - 6 pkt.; 3,5 - 7 pkt.; 4,0 - 8 pkt; 4,5 - 9pkt.); 5,0 10pkt.
Zaliczenie należy zdać bez korzystania z materiałów i pomocy oraz bez porozumiewania się z innymi osobami. Zaliczenie trwa ok. 30 minut.
Ćwiczenia projektowe:
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1 Oblicza poprawnie kategorię ruchu drogowego w danym okresie obliczeniowym.
2 Umie poprawnie zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej metodą katalogową i potrafi wyznaczyć wzmocnienie metodą ugięć.
3 Zna zasady poprawnego doboru składu mieszanek mineralno-asfaltowych.
Na ocenę dobrą (4,0) student:
4 Spełnia wymagania punktów 1-3.
5 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej metodami katalogowymi w utrudnionych warunkach gruntowo-wodnych. Zna podstawowe parametry techniczne warstw konstrukcyjnych w nawierzchni drogowej.
6 Potrafi zaprojektować wzmocnienie nawierzchni drogowej z zastosowaniem warstwy pośredniej.
7 Umie poprawnie skorygować krzywą uziarnienia mieszanek mineralno-asfaltowych.
Na ocenę bardzo dobrą student (5,0):
8 Spełnia wymagania punktów 1-7.
9 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej metodami katalogowymi w utrudnionych warunkach gruntowo-wodnych oraz prawidłowo zastosować dodatkowe warstwy odsączającą i odcinającą.
10 Potrafi zaprojektować wzmocnienie nawierzchni drogowej z zastosowaniem warstwy pośredniej z uwzględnieniem minimalnego pakietu warstw asfaltowych.
Oceny 3,5 i 4,5 otrzymają studenci, którzy spełniają odpowiednio wymagania z punktów 1-3 oraz 4-7 w stopniu bardzo dobrym lub dodatkowo spełniają częściowe wymagania z wyższego poziomu.
Ćwiczenia laboratoryjne:
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1 Potrafi zrobić naważki mieszanki mineralnej na podstawie skład agregatu mineralnego mieszanek mineralno-asfaltowych.
2 Potrafi przyjąć minimalną zawartość asfaltu w mieszankach mineralno-asfaltowych .
3 Umie wykonać podstawowe oznaczenia laboratoryjne dla asfaltów, kruszyw i mieszanek mineralno-asfaltowych.
Na ocenę dobrą (4,0) student:
4 Spełnia wymagania punktów 1-3.
5 Potrafi z uzasadnieniem przedstawić optymalny skład projektowanych mieszanek mineralno-asfaltowych.
6 Umie zinterpretować (w dobrym stopniu) badania laboratoryjne uzyskane dla asfaltów, kruszyw i mieszanek mineralno-asfaltowych
Na ocenę bardzo dobrą student (5,0):
7 Spełnia wymagania punktów 1-6.
8 Umie poprawnie zinterpretować wyniki badań przeprowadzanych dla mieszanek mineralno-asfaltowych oraz zna technologię wbudowywania MMA w konstrukcję nawierzchni drogowej. Ocenia, jakim parametrom powinny odpowiadać mieszanki mineralno-asfaltowe wbudowane w konstrukcję nawierzchni drogowej w odniesieniu do uzyskanych wyników badań laboratoryjnych (projektowanych mieszanek mineralno-asfaltowych).
Oceny 3,5 i 4,5 otrzymają studenci, którzy spełniają odpowiednio wymagania z punktów 1-3 oraz 4-6 w stopniu bardzo dobrym lub dodatkowo spełniają częściowe wymagania z wyższego poziomu.
W trybie on-line stosowana jest taka sama forma zaliczania.
Literatura
Piłat J., Radziszewski P.: "Technologia materiałów i nawierzchni asfaltowych”; WKiŁ, Warszawa, 2015.
Głażewski M., Nowocień E., Piechowicz K.: Roboty ziemne i rekultywacyjne w budownictwie komunikacyjnym, WKiŁ, Warszawa, 2010.
Ministerstwo Infrastruktury, IBDiM: "WT-2 - Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych", Warszawa, 2014, (www.gddkia.gov.pl).
Ministerstwo Infrastruktury, IBDiM: "WT-1 – Kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych i powierzchniowych utrwaleń na drogach krajowych", Warszawa, 2014, (www.gddkia.gov.pl).
5Edel R.: Odwodnienie dróg, WKiŁ, Warszawa, 2010.
Lay M.G.: The handbook of road technology, 2009.
Rozporządzenie MTiGM z dnia 2.03.1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Dz.U.Nr 43, poz. 430.