Semestr letni 2014/15
Semestr letni 2015/16
Semestr letni 2016/17
Semestr letni 2017/18
Semestr letni 2018/19
Semestr letni 2019/2020
Semestr letni 2020/2021
Semestr letni 2021/2022
Fundamentowanie B06345
Wykład ma za zadanie przekazanie wiedzy z zakresu:
Rodzaje fundamentów. Fundamenty bezpośrednie: ławy, stopy, ruszty i płyty fundamentowe. Odwodnienie i zabezpieczenie ścian wykopów. Fundamenty głębokie: pale, studnie i kesony. Ścianki szczelne i szczelinowe. Wzmacnianie podłoża, wymiana gruntu, wstępna konsolidacja, drenaż pionowy, kolumny kamienne, zagęszczanie udarami i wybuchami. Zbrojenie gruntu. Iniekcja strumieniowa. Gwoździe, mikropale i kotwy gruntowe. Wzmacnianie fundamentów.
Ćwiczenia projektowe poświęcone są:
-projektowaniu stóp fundamentowych według Eurokodu 7,
-projektowaniu murów oporowych według Eurokodu 7
W cyklu 2017L:
Wykład ma za zadanie przekazanie wiedzy z zakresu: Ćwiczenia projektowe poświęcone są: |
E-learning
Rodzaj przedmiotu
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
Dobiera rodzaj fundamentu w zależności od rodzaju budowli i warunków gruntowo-wodnych,
Znajduje optymalne techniki wzmacniania podłoża i fundamentów,
Opisuje techniki specjalne stosowane w geotechnice,
Projektuje stopę fundamentową i mur oporowy,
Prezentuje i uzasadnia przyjęte w projekcie rozwiązania.
Kryteria oceniania
Metody oceny:
Wykład – Egzamin pisemny
Projekt - częściowe korekty, wykonanie dwóch ćwiczeń projektowych,
obrony końcowe,
Kryteria oceny:
Wykład:
Odpowiedź pisemna na 5 zagadnień fundamentowania
Za każdą odpowiedź można uzyskać liczbę punktów od 0 do 1.
Na ocenę dostateczną (3,0) - min. 2,5 pkt.
Na ocenę dostateczną plus (3,5) - min. 3,0 pkt.
Na ocenę dobrą (4,0) - min. 4,0 pkt.
Na ocenę dobrą plus (4,5) - min. 4,4 pkt.
Na ocenę bardzo dobrą (5,0) - min. 4,8 pkt.
Projekt:
Ocenie punktowej podlegają:
- bieżące korekty,
- części projektów: opis techniczny, obliczenia i projektowanie
zgodnie z Eurokodami, rysunki techniczne i konstrukcyjne,
- obrona projektu
- terminowe złożenie pracy
Na ocenę dostateczną (3,0) Student:
1. potrafi wybrać rodzaj fundamentu w zależności od rodzaju konstrukcji i warunków gruntowo-wodnych,
2. potrafi wyznaczyć parametry geotechniczne warstw podłoża,
3. potrafi zaprojektować stopy fundamentowe i ściany oporowe
płytowo-kątowe według zaleceń EC 7,
4. potrafi uzasadnić rozwiązania przyjęte w projekcie,
Na ocenę dobrą (4,0) Student:
5. spełnia wymagania pkt. 1–4,
6. zna i rozumie zasady współpracy fundamentu z podłożem,
7. zna i rozumie zasady oddziaływania gruntu na konstrukcje oporowe,
Na ocenę bardzo dobrą (5,0) Student:
8. spełnia wymagania pkt. 1–7,
9. potrafi określić priorytety przy wyborze materiałów do projektowanych
konstrukcji,
10. potrafi poprawnie wykonać obliczenia konstrukcyjne fundamentów
i ścian oporowych zgodnie z EC 2.
UWAGA: zgodnie z Regulaminem Studiów dopuszcza się 1/5 godzin nieusprawiedliwionych (1/5 z 30godz.=6 godz.) Przekroczenie powyższej liczby godzin skutkuje nieuzyskaniem zaliczenia z przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Rossiński B.: Fundamentowanie. Wyd. Arkady, Warszawa,1978. 2. Rybak Cz., Puła O., Sarniak W.: Fundamentowanie. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne. Wrocław, 1997. 3. Gwizdała K.: Fundamenty palowe. Wyd. PWN, Warszawa 2010. 4. Grabowski Z., Pisarczyk S., Obrycki M.: Fundamentowanie. Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1999, 4.Bzówka J., Knapik K., Juzwa A., Stelmach K., Geotechnika komunikacyjna. Wyd. Pol. Śląskiej, Gliwice 2012, 5. Pisarczyk S., Fundamentowanie dla inżynierów budownictwa wodnego. Oficyna Wyd. Pol. Warszawskiej, Warszawa, 2012, 6. PN-EN 1997-1 Eurokod 7.
Literatura uzupełniająca:
1. Pisarczyk S.: Geoinżynieria. Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005. 2. Siemińska-Lewandowska A.: Głębokie wykopy. WKŁ, Warszawa, 2010. 3. Wysokiński L., Kotlicki W., Godlewski T.: Projektowanie geotechniczne według Eurokodu 7. Instytut Techniki Budowlanej, Warszawa, 2011. 4. Atkinson J.H.: The mechanics of soils and foundations. Taylor and Francis, New York, 2007, 5. Starosolski W., Konstrukcje żelbetowe, Tom 3, Wydanie IV, PWN, Warszawa 2012
W cyklu 2017L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |