Semestr zimowy 2007/08
Semestr zimowy 2008/09
Semestr zimowy 2009/10
Semestr zimowy 2011/12
Podstawy kompozycji i teoria barwy 1 AWN1037
Treści programowe: Teoria barw od ustroju pierwotnego do nowoczesności. Podstawowe zasady kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rola koloru w kompozycji płaszczyzny i przestrzeni. Właściwości barw i ich oddziaływanie na człowieka. Konfrontowanie indywidualnych zdolności studenta z otaczającymi zjawiskami plastycznymi. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej. Temat I:Liść-Przyroda jest niezastąpionym źródłem inspiracji-forma, konstrukcja, kompozycja, kolor, materiał. Dokonaj wyboru formy - liść jesienny. Odczytaj zasadę kompozycji i dokonaj syntezy w dowolnej technice malarskiej. Temat II: Relief - dokonaj wyboru formy roślinnej, odczytaj i zilustruj budowę tzn. linia, połączenia, rytmy, faktura itp( dok. rysunkowa, xero, foto w formacie 30x30cm). Inspirując się zauważoną strukturą wykonaj a/relief w papierze 20x20cm, dok. zdjęciowa A3. b/witraż z kalki technicznej 30x30cm, dok. zdjęciowa A3.
Efekty kształcenia:Znajomość zasad kompozycji i teorii barwy
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia: Posługiwanie się zasadami kompozycji dla określonych celów plastycznych.Buduje relacje form i kolorów na płaszczyźnie i w przestrzeni. Dysponuje środkami plastycznymi zgodnie z założeniami plastycznymi.Wykorzystuje w pracy twórczej intuicyjne metody poszukiwania formy. Formułuje zapis dokumentacji projektowej najczytelniej ukazujący rozwiązanie problemu projektowego - w ramach zasad przyjętych dla tematu.
Kryteria oceniania
Wykład - obecność obowiązkowa. Kolokwium zaliczające w formie testu. Ocena dost - od 50% - 60 % punktów, 3.5 (dost. i pół) - 60%-70%, 4,0( dobry) - 70% - 80%, 4.5 (dobry i pół) - 80%-90%, 5.0 (bardzo dobry) 90%-100% punktów.
Zajęcia projektowe: Sumaryczna ocena poszczególnych prac projektowych z uwzględnieniem postępu. Udział w cotygodniowych korektach w czasie zajęć dydaktycznych.
Ocena dost. - Kompletna ilość prac projektowych wykonanych samodzielnie i spełniających wymogi zawarte w treści zadań projektowych.
Ocena dobra - Kompletna ilość prac projektowych wykonanych samodzielnie, charakteryzujące się innowacyjnością, oryginalnością. Prace projektowe powinny spełniać wszystkie wymogi zawarte w treści tematu, świadczą o dobrym opanowaniu stosowanych technik, posiadają walory estetyczne.
Ocena bardzo dobra - Kompletna ilość prac projektowych wykonanych samodzielnie, charakteryzujących się innowacyjnością, oryginalnością. Prace projektowe powinny spełniać wszystkie wymogi zawarte w treści tematu. Prace świadczą o bardzo dobrym opanowaniu stosowanych technik plastycznych, charakteryzują się wariantowością rozwiązań. Prezentowane prace posiadają bardzo wysokie walory estetyczne.
Literatura
a) podstawowa:
A. Basista, Kompozycja dzieła architektury, Universitas, Kraków 2006.
M. Stanowski, Struktury abstrakcyjne, WFiSUW, Warszawa 2005.
J. Żórawski, O budowie formy architektonicznej, Arkady, Warszawa 1973
S. Popek, Barwy i psychika, Wyd. UMCS, Lublin, 2003.
red. E. Agranowicz - Ponomariewa, Architekturnyj dizajn,Feniks, Rostow na Donu 2009.
A. Zausznica, Nauka o barwie, PMN, Warszawa 1959.
b) uzupełniająca:
W. Kandynski, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa 1986.
O. Hansen, Ku formie otwartej, Fundacja Galerii Foksal, Warszawa 2005.
J. Albers, Interaction of Color, Yale Un. Press, London 1977.