Semestr zimowy 2019/2020
Semestr zimowy 2020/2021
Semestr zimowy 2021/2022
Semestr zimowy 2022/2023
Semestr zimowy 2023/2024
Semestr zimowy 2024/2025
Historia sztuki 2 AWIP5061
Wykład ma na celu zaprezentowanie dziejów nowożytnej sztuki europejskiej i polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem plastyki nowożytnej polskiej i obcej, rzemiosła artystycznego europejskiego, kolekcjonerstwa i donatorstwa oraz aspektów muzealniczych.
Plastyka nowożytna zostanie omówiona poprzez następujące działy: architektura, malarstwo europejskie i polskie, znajomość najważniejszych dzieł malarstwa
i rzeźby oraz ich twórców, wiedza o ideach i innych czynnikach kształtujących powstanie dzieła sztuki w poszczególnych epokach stylistycznych, znajomość zasad estetycznych i artystycznych dawnego malarstwa i rzeźby, w tym snycerki, wiedza o warsztacie artystów, ośrodkach wytwórczości, współzależność architektury, malarstwa i rzeźby
od innych dziedzin nauki (historii, architektury, muzyki, filozofii, polityki czy literatury).
Rzemiosło artystyczne dawne zostanie przedstawione według podziału, jaki został przyjęty w nauce na: meblarstwo, ceramikę, szkło, metale, tkaniny, złotnictwo i varia.
W cyklu 2024Z:
Wykład ma na celu zaprezentowanie dziejów nowożytnej sztuki europejskiej i polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem plastyki nowożytnej polskiej i obcej, rzemiosła artystycznego europejskiego, kolekcjonerstwa i donatorstwa oraz aspektów muzealniczych. |
E-learning
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę o rozwoju sztuki nowożytnej i wzajemnych
zależnościach i powiązaniach pomiędzy poszczególnymi
dyscyplinami artystycznymi w tej epoce.
Student potrafi rozpoznać dzieło i przeprowadzić jego analizę formano-
stylistyczną.
Student potrafi rozpoznać treści ideowe dzieła i umieścić je we właściwym
kontekście uwarunkowań kulturowych, społecznych, ideowych epoki
nowożytnej.
Student potrafi przygotować wystąpienie ustne prezentujące samodzielną
ocenę zjawiska artystycznego lub twórczości wybranego artysty.
Kryteria oceniania
Wykład – egzamin ustny.
Ćwiczenia - referat i prezentacja na wybrany temat.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, PWN, Warszawa 2013;
2. Bucci G., Wczesny renesans, "Arkady" Warszawa 2010
3. Buricchi S., Dojrzały renesans i manieryzm, "Arkady" Warszawa 2011
4. Chrzanowski T., Sztuka w Polsce od I do III Rzeczypospolitej – zarys dziejów, PWN, Warszawa 1998
5. Gombrich E., O sztuce, Rebis, Warszawa 2013;
6. Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1986;
7. Zlat. M., Sztuka polska. Renesans i manieryzm, "Arkady" Warszawa2008, 2010
8. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska–Sulkiewicz, M. Bielska-Łach, A. Manteuffel-Szarota, PWN, Warszawa 1996;
9. Morant de H., Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, "Arkady" Warszawa 1983.
W cyklu 2024Z:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Wykład problemowy, ćwiczenia analityczne. Bilans nakładu pracy studenta: |