Semestr zimowy 2012/13
Semestr zimowy 2013/14
Semestr zimowy 2014/15
Semestr zimowy 2015/16
Semestr zimowy 2016/17
Podstawy kompozycji i teoria barwy 1 AWI1037
Treści programowe: Teoria barw od ustroju pierwotnego do nowoczesności. Podstawowe zasady kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rola koloru w kompozycji płaszczyzny i przestrzeni. Właściwości barw i ich oddziaływanie na człowieka. Konfrontowanie indywidualnych zdolności studenta z otaczającymi zjawiskami plastycznymi. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej, uwrażliwienie na formę i konsekwencje jej działania w przestrzeni.
Temat zadania projektowego I: P R O G R A M
Konfrontowanie indywidualnych zdolności studenta z otaczającymi zjawiskami plastycznymi. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej, uwrażliwienie na formę i konsekwencje jej działania w przestrzeni. Zapoznanie z prawami komponowania na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Temat zadania projektowego I: STUDIUM STRUKTURY NATURALNEJ – LIŚĆ
Przyroda jest odwiecznym i niezastąpionym źródłem inspiracji
plastycznej – forma, konstrukcja, budowa, kompozycja, kolor, materiał, zestawienie itd.
Zaobserwuj i zanotuj struktury rysunku, barwy, faktury w wybranych formach przyrody – jesiennych liściach.
Opracuj i rozwiń struktury w następujących etapach:
Etap I
Studium rysunkowe wybranego fragmentu
- dokumentacja rysunkowa
- ksero, wydruk skanu A3
Etap II
Synteza graficzna stanowiąca ideogram struktury
Format 30 x 30 cm (gama szarości, biel, czerń)
Etap III
Abstrakcyjny układ graficzny- siatka linearna- wykorzystujący schemat podstawowego „ogniwa” struktury do kompozycji autorskiej
Format 30 x 30 cm.
Etap IV
Zaprojektuj formę witrażu z kalki uwzględniając dotychczasowe rozwinięcia formu naturalnej - liścia. Format 30x30 cm.
Dokumentacja zdjęciowa witrażu.
Temat zadania projektowego II: KOMPOZYCJA
W oparciu o analizę wybranej powtarzalnej bryły / elementów powstałych z pocięcia i przekształcenia poprzez nacinanie zadanego profilu drewnianego /zaproponuj kompozycję na formacie 15x15 cm. Zwróć uwagę na światłocień /sposób nacinania/i rysunek słoi elementów /kierunek/. Zaproponuj różne konfiguracje otrzymanych elementów.
Materiały: profil drewniany o wym. od 12x12 mm do 8x8 mm, dł. ok. 1000 mm. Formatka szarej tektury 15x15 cm.
Dokumentacja zdjęciowa uzyskanych układów.
Efekty kształcenia: Posługiwanie się zasadami kompozycji dla określonych celów plastycznych.Buduje relacje form i kolorów na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia: Posługiwanie się zasadami kompozycji dla określonych celów plastycznych.Buduje relacje form i kolorów na płaszczyźnie i w przestrzeni. Dysponuje środkami plastycznymi zgodnie z założeniami plastycznymi.Wykorzystuje w pracy twórczej intuicyjne metody poszukiwania formy. Formułuje zapis dokumentacji projektowej najczytelniej ukazujący rozwiązanie problemu projektowego - w ramach zasad przyjętych dla tematu.
Kryteria oceniania
Wykład - obecność obowiązkowa. Kolokwium zaliczające w formie testu. Ocena dost - od 50% - 60 % punktów, 3.5 (dost. i pół) - 60%-70%, 4,0( dobry) - 70% - 80%, 4.5 (dobry i pół) - 80%-90%, 5.0 (bardzo dobry) 90%-100% punktów.
Zajęcia projektowe: Sumaryczna ocena poszczególnych prac projektowych z uwzględnieniem postępu. Udział w cotygodniowych korektach w czasie zajęć dydaktycznych.
Ocena dost. - Kompletna ilość prac projektowych wykonanych samodzielnie i spełniających wymogi zawarte w treści zadań projektowych.
Ocena dobra - Kompletna ilość prac projektowych wykonanych samodzielnie, charakteryzujące się innowacyjnością, oryginalnością. Prace projektowe powinny spełniać wszystkie wymogi zawarte w treści tematu, świadczą o dobrym opanowaniu stosowanych technik, posiadają walory estetyczne.
Ocena bardzo dobra - Kompletna ilość prac projektowych wykonanych samodzielnie, charakteryzujących się innowacyjnością, oryginalnością. Prace projektowe powinny spełniać wszystkie wymogi zawarte w treści tematu. Prace świadczą o bardzo dobrym opanowaniu stosowanych technik plastycznych, charakteryzują się wariantowością rozwiązań. Prezentowane prace posiadają bardzo wysokie walory estetyczne.
Literatura
W. Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna.
W. Strzemiński, Teoria widzenia.
M. Stanowski, Struktury abstrakcyjne.
J. Żórawski, O budowie formy architektonicznej.
G. Ambrose, P. Harris, Twórcze projektowanie
M. Rzepińska, Historia koloru.
A. Kotula, P. Krakowski, Malarstwo, rzeźba, architektura.
W. Kandinsky, O duchownom w iskusstwie.
T. Pignatti, Historia rysunku. Od Altamiry do Picassa.
A. Kotula, P. Krakowski, Sztuka abstrakcyjna.