Semestr zimowy 2008/09
Semestr zimowy 2009/10
Semestr zimowy 2010/11
Semestr zimowy 2011/12
Semestr zimowy 2013/14
Projektowanie form użytkowych AW5012
Treści programowe:
Rozwijanie wyobraźni przestrzennej. Nabywanie umiejętności w zakresie najistotniejszych
elementów i cech kształtowania wyrobów użytkowych i przemysłowych. Budowanie charakterystyki i
granicznych parametrów formy wobec zadanej przestrzeni.
Przeprowadzenie analizy formalno-plastycznej wybranej formy jako wzorca idei filozoficznoestetycznej
w aspekcie historycznym i współczesnym.
Temat: Karmnik dla ptaków
Zaprojektuj karmnik dla ptaków. Rozpoczynając prace projektowe należy zapoznać się z warunkami zimowego dokarmiania ptaków. Projekt powinien określać kontekst funkcjonalno-użytkowy, w
którym znajdzie się produkt. Szczególną uwagę należy zwrócić na użyty materiał, konstrukcję oraz zagrożenia związane z zimowym dokarmianiem ptaków (opad, mróz itp)
Istnieje możliwość realizacji tematu zaproponowanego przez studenta (po wcześniejszej konsultacji z prowadzącym zajęcia).
Wymagania dotyczące prezentacji projektu
– Plansza B2 (500x700 mm) na sztywnym podkładzie, układ poziomy
– Model/prototyp 1:1
– Zdjęcia, renderingi: Min. 2 zdjęcia/renderingi. Dokumentacja zdjęciowa powinna być
wyczerpująca
– Rysunki techniczne w skali: Rzuty, przekroje, widoki, detale. Skalę rysunku dobieramy dbając o czytelny układ na planszy.
– Opis ogólny: Zastosowanie, funkcja, kontekst użytkowy, inspiracje, technologia wykonania itd.
– Opis techniczny: Zastosowane materiały i dodatki, opis wykończenia
– Podpis w stopce planszy w jednej linii: wydział, kierunek, przedmiot, prowadzący: tytuł naukowy imię nazwisko, imię nazwisko studenta, semestr, rok akademicki
Efekty kształcenia:
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2013Z: | W cyklu 2010Z: | W cyklu 2011Z: |
Efekty kształcenia
Definiuje i stosuje metody analizy i oceny ergonomicznej
formy użytkowej .Dokonuje analizy i wyboru problemów jako celów
projektowych w danym temacie – formie użytkowej. Wykorzystuje w pracy twórczej intuicyjne metody poszukiwania formy. Znajduje i racjonalnie stosuje materiały i technologie w kontekście realizacji danych potrzeb projektowych. Formułuje czytelny , ogólnie przyjęty zapis w dokumentacji projektowej – w dokumentacji graficznej i
makiecie lub prototypie. Prezentuje w grupie zajęciowej swój projekt na podstawie dokumentacji projektowej.
Kryteria oceniania
Zajęcia projektowe: Obecność i czynny udział w cotygodniowych zajęciach projektowych z uwzględnieniem postępu efektów.
Ocena dost. - Prezentacja samodzielnego projektu, kompletnego w stosunku do wymogów zamieszczonych w opisie zadania projektowego i realizujący podstawowe założenia użytkowe i technologiczne związane z zadaną formą.
Ocena dost.i pół - Prezentacja samodzielnego projektu, kompletnego w stosunku do wymogów zamieszczonych w opisie zadania projektowego, realizujący podstawowe założenia użytkowe i technologiczne związane z zadaną formą. Projekt posiada znamiona innowacyjności. Jest oparty na analizie wielu aspektów funkcjonalno - użytkowo - wykonawczych.
Ocena dobra - Prezentacja samodzielnego projektu opartego na szerokiej analizie wielu aspektów funkcjonalno - użytkowo - wykonawczych.Projekt jest kompletny w stosunku do wymogów zamieszczonych w opisie zadania projektowego, w szerokim aspekcie realizujący założenia użytkowe i technologiczne związane z zadaną formą charakteryzujący się innowacyjnością, oryginalnością. Rozwiązania materiałowe i technologiczne świadczą o szerokiej wiedzy i dobrym opanowaniu stosowanych technik. Projekt posiada wysokie walory estetyczne.
Ocena dobra - Prezentacja samodzielnego projektu opartego na szerokiej i wielowątkowej analizie wielu aspektów funkcjonalno - użytkowo - wykonawczych. Projekt jest kompletny w stosunku do wymogów zamieszczonych w opisie zadania projektowego, w szerokim aspekcie realizujący założenia użytkowe i technologiczne związane z zadaną formą charakteryzujący się dużą innowacyjnością, oryginalnością. Rozwiązania materiałowe i technologiczne świadczą o szerokiej wiedzy i dobrym opanowaniu stosowanych technik. Projekt posiada wysokie walory estetyczne.
Ocena bardzo dobra - Prezentacja samodzielnego projektu opartego na szerokiej analizie wielu aspektów funkcjonalno - użytkowo - wykonawczych, kompletnego w stosunku do wymogów zamieszczonych w opisie zadania projektowego, w bardzo szerokim aspekcie realizujący założenia użytkowe i technologiczne związane z zadaną formą, charakteryzujący się bardzo dużą innowacyjnością i oryginalnością. Rozwiązania materiałowe i technologiczne świadczą o dogłębnej, szerokiej wiedzy i bardzo dobrym opanowaniu stosowanych technik. Projekt posiada bardzo wysokie walory estetyczne. Rozwiązania zawarte w projekcie charakteryzują się wariantowością. Prezentowane prace posiadają bardzo wysokie walory estetyczne.
Na ocenę ostateczną projektu nie mają bezpośredniego wpływu oceny przejściowe, wystawiane w czasie przeglądów zaawansowania projektów. Oceny przejściowe są pomocne studentom i prowadzącym w określeniu zaawansowania pracy oraz mają charakter mobilizujący.
Literatura
Wydawnictwa tematyczne - DESIGN, 2+3D kwartalnik-
John Maeda “Prawa prostoty”
Designing the 21st Century, red. Ch. i P. Fiell
R. Guidot, Design 1940-1990. Wzornictwo i projektowanie
L. Bhaskaran, Design XX wieku
Ch. & P. Fiell, Design XX wieku
Ch. & P. Fiell, Scandinavian Design
L. Slack, Czym jestwzornictwo?
R. Montenegro, Meble
C. McDermott, Design XX wieku. Sztuka projektowania
b) uzupełniająca: