Semestr zimowy 2010/11
Semestr zimowy 2011/12
Semestr zimowy 2012/13
Przedmiot humanistyczny - filozofia czynu ludzkiego AUM2111
Pojecie etyki. Etyka a dyscypliny pokrewne; Historia kształtowania się pojęć etycznych;Etyka nowożytna i współczesna: utylitaryzm (J. Bentham); etyka państwa i prawa; etyka niezależna; etyka personalistyczna (Ebner);Przedmiot, cel i metoda etyki; Wolność woli: wolność zewnętrzna i wewnętrzna, wolność wewnętrzna a rozum, dobro i zło, wolność a determinizm; Pojecie cnoty i wady, cnoty kardynalne; Sumienie jako norma moralności; Prawo naturalne:
definicja, personalistyczna interpretacja prawa naturalnego, podmiot prawa naturalnego, przedmiot prawa naturalnego, przymioty prawa naturalnego; Problem sensu: cele i obowiązki; wolność a natura; problem winy; Etyka społeczna: liberalizm, socjalizm, etos praw człowieka; Wprowadzenie w bioetykę i wybrane problemy bioetyczne.
W cyklu 2012Z:
Pojecie etyki. Etyka a dyscypliny pokrewne; Historia kształtowania sie pojec etycznych;Etyka nowozytna i współczesna: utylitaryzm (J. Bentham); etyka panstwa i prawa; etyka niezależna; etyka personalistyczna (Ebner);Przedmiot, cel i metoda etyki; Wolnosc woli: wolnosc zewnetrzna i wewnetrzna, wolnosc wewnetrzna a rozum, dobro i zło, wolnosc a determinizm; Pojecie cnoty i wady, cnoty kardynalne; Sumienie jako norma moralnosci; Prawo naturalne: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna podstawową terminologię etyczną.
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie wybranych pojęć etycznych takich jak: powinność moralna, wada - cnota, sumienie, prawo naturalne.
Rozumie historyczny charakter kształtowania się idei etycznych i historyczną zmienności pojęć etycznych.
Poprawnie stosuje poznaną terminologię etyczną, adekwatnie definiuje pojęcia i używa odpowiednich metod argumentacji.
Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za rzetelność przekazywanej wiedzy oraz uczciwością naukową w sporach filozoficznych i światopoglądowych.
Kryteria oceniania
Przyswojenie treści zawartych w literaturze podstawowej.
Zaliczenie pisemne wykładu w formie testu zamkniętego. Składać się on będzie z dwunastu pytań. Do każdego pytania będą dołączone trzy odpowiedzi, spośród których tylko jedna będzie prawdziwa. Student, który zdobędzie 12-11 punktów otrzyma ocenę bardzo dobrą; 10 - dobry plus; 9-8 - dobrą; 7 - dostateczny plus; 6-5 - dostateczny; 4 i mniej - niedostateczny.
Literatura
A. Szostek, Pogadanki z etyki, Czestochowa 1998; R. Buttiglione, Etyka w kryzysie, Lublin 1994; T. Styczen, Wprowadzenie do etyki, Lublin 1995; T. Styczen, ABC etyki, Lublin 1996;
T. Slipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 2006; P. Singer, Przewodnik po etyce, Warszawa 1998;T. Slipko, Zarys etyki szczegółowej, t. 1, 2, Kraków 2006.
W cyklu 2012Z:
A. Szostek, Pogadanki z etyki, Czestochowa 1998; R. Buttiglione, Etyka w kryzysie, |