Semestr zimowy 2011/12
Semestr zimowy 2012/13
Semestr zimowy 2013/14
Szata roślinna (Fitosocjologia ) AK5015
Treści programowe:
Czynniki wpływające na kształtowanie szaty roślinnej. Wskaźnikowe właściwości szaty roślinnej. Koncepcje klasyfikacji roślinności. Zasady systematyki fitosocjologicznej i identyfikacji zbiorowisk roślinnych. Metody badań fitosocjologicznych. Podstawowe jednostki syntaksonomiczne roślinności. Przegląd systematyczny zbiorowisk roślinnych Polski. Roślinność środowisk wodnych, roślinność szuwarowa i łąkowa siedlisk hydrogenicznych, roślinność łąk i muraw na podłożu mineralnym. Roślinność synantropijna. Przegląd zespołów leśnych Polski. Procesy synantropizacji szaty roślinnej. Dynamiczne kręgi roślinności. Podział geobotaniczny Polski. Klasyfikacja zbiorowisk roślinnych w ujęciu fitosocjologicznym a zasady typologii leśnej.
W cyklu 2012Z:
Treści programowe: Czynniki wpływające na kształtowanie szaty roślinnej. Wskaźnikowe właściwości szaty roślinnej. Wymagania siedliskowe roślin. Zdolności adaptacyjne roślin i zbiorowisk roślinnych. |
Rodzaj przedmiotu
Wymagania
Założenia (prorekwizyty)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Rozumienie relacji między siedliskiem, rośliną i zbiorowiskami roślinnymi. Rozpoznawanie zbiorowisk roślinnych i ich roli w kształtowaniu krajobrazów naturalnych i antropogenicznych.
Kryteria oceniania
Warunki i zasady zaliczenia z przedmiotu Szata roślinna – Fitosocjologia
(Wykład 15h, pracownia specjalistyczna 30h)
Kierunek: Architektura krajobrazu, semestr 5
Pracownia specjalistyczna:
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1. Zna zasady systematyki fitosocjologicznej i identyfikacji zbiorowisk roślinnych.
2. Potrafi scharakteryzować wybrane typy roślinności nieleśnej występującej w zbiornikach wodnych, roślinność szuwarów, mechowisk i mszarów, roślinność łąk i muraw oraz roślinność synantropijną.
3. Potrafi scharakteryzować wybrane typy roślinności leśnej i zaroślowej: olsy, łęgi, grądy, bory, zbiorowiska otulinowe (czyżnie).
4. Zna zasady typologii leśnej.
5. Potrafi wymienić i rozpoznać gatunki diagnostyczne przypisane do podstawowych typów zbiorowisk roślinnych.
6. Zna systematykę fitosocjologiczną zbiorowisk roślinnych Polski omawianych na ćwiczeniach.
7. Zna metodę zdjęcia fitosocjologicznego.
Na ocenę dobrą (4,0) student:
1. Zna i rozumie zasady systematyki fitosocjologicznej i identyfikacji zbiorowisk roślinnych.
2. Potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane typy roślinności nieleśnej występującej w zbiornikach wodnych, na różnych typach torfowisk, roślinność łąk i muraw oraz roślinność synantropijną.
3. Potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane typy roślinności leśnej i zaroślowej: olsy, łęgi, grądy, bory, zbiorowiska otulinowe (czyżnie).
4. Zna zasady typologii leśnej i potrafi identyfikować typy siedliskowe lasu.
5. Potrafi wymienić i rozpoznać gatunki diagnostyczne przypisane do podstawowych typów zbiorowisk roślinnych.
6. Zna systematykę fitosocjologiczną zbiorowisk roślinnych Polski omawianych na ćwiczeniach.
7. Zna i umie zastosować metodę zdjęcia fitosocjologicznego.
Na ocenę bardzo dobrą (5,0) student ma pogłębioną i ugruntowaną wiedzę z zakresu:
1. Zna i rozumie zasady systematyki fitosocjologicznej i identyfikacji zbiorowisk roślinnych.
2. Potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane typy roślinności nieleśnej występującej w zbiornikach wodnych, na różnych typach torfowisk, roślinność łąk i muraw oraz roślinność synantropijną.
3. Potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane typy roślinności leśnej i zaroślowej: olsy, łęgi, grądy, bory, zbiorowiska otulinowe (czyżnie).
4. Zna zasady typologii leśnej i potrafi identyfikować typy siedliskowe lasu.
5. Potrafi wymienić i rozpoznać gatunki diagnostyczne przypisane do podstawowych typów zbiorowisk roślinnych.
6. Zna systematykę fitosocjologiczną zbiorowisk roślinnych Polski omawianych na ćwiczeniach.
7. Zna i umie zastosować metodę zdjęcia fitosocjologicznego.
Oceny 3,5 i 4,5 otrzymują studenci, którzy w stopniu bardzo dobrym spełniają wymagania z danego poziomu.
Studenci w czasie trwania semestru piszą dwa kolokwia i kartkówki sprawdzające przygotowanie do zajęć. Ponadto studenci rozpoznają gatunki diagnostyczne na podstawie okazów zielnikowych (dwie odpowiedzi ustne; jednorazowo student otrzymuje do rozpoznania 10 gatunków).
Wykład
Student przystępuje do zaliczenia pisemnego składającego się z pięciu pytań, które oceniane są w skali punktowej od 0 do 5 każde. Warunkiem koniecznym zaliczenia wykładów jest uzyskanie co najmniej 55% punktów.
Oceny końcowe z zaliczenia pisemnego wykładów:
3,0 – od 55% do 64% pkt.
3,5 – od 65% do 74% pkt.
4,0 – od 75% do 84% pkt.
4,5 – od 85% do 94% pkt.
5,0 – od 95% do 100% pkt.
Literatura
a) podstawowa:
Dzwonko Z. 2007. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. Wydawnictwo Sorus, Inst. Bot. UJ.
Kornaś J., Medwecka-Kornaś A. 2002. Geografia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Matuszkiewicz J.M. 2005. Zespoły leśne Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Matuszkiewicz W. 2005. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wysocki C., Sikorski P. 2009. Fitosocjologia stosowana w ochronie i kształtowaniu krajobrazu. Wydawnictwo SGGW.
b) uzupełniająca:
Podbielkowski Z., Tomaszewicz H. 1995. Zarys hydrobotaniki. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Starkel L. (red.). 1999. Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tomanek J. 1994. Botanika leśna. Wydawnictwo Naukowe PWN.
W cyklu 2012Z:
Literatura: Dzwonko Z., 2007. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. Wydawnictwo Sorus, Inst. Bot. UJ. |