Semestr letni 2009/10
Semestr letni 2010/11
Semestr letni 2011/12
Semestr letni 2012/13
Urządzanie obiektów architektury krajobrazu I (UPOAK) AK4027
Zakres treści:
Operaty urządzeniowe dla obiektów architektury krajobrazu. Technologia i organizacja robót budowlanych. Zabezpieczanie roślinności i gleby na terenie budowy. Budowa obiektów architektury ogrodowej. Urządzanie drobnych form architektonicznych i obiektów wodnych. Rodzaje materiału roślinnego stosowanego w obiektach architektury krajobrazu.Transport i przechowywanie materiału roślinnego. Zakładanie i pielęgnacja trawników.Zakładanie rabat kwiatowych i runa parkowego.Sadzenie i przesadzanie drzew i krzewów. Cięcia pielęgnacyjne drzew i krzewów. Urządzanie ogrodów rodzajowych i specjalnych, ogródków skalnych, ogrodów na budynkach, itd. Sporządzania dokumentacji związanej z inwentartzacją zieleni oraz zaleceniami pilęgnacyjnymi. Tabele inwentaryzacyjne.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2012L: | W cyklu 2011L: | W cyklu 2010L: | W cyklu 2009L: |
Efekty kształcenia
1) student posiada podstawowe wiadomości o projektowaniu, zakładaniu i pięlęgnowaniu obiektów architektury krajobrazu,
2) student zna podstawowe przepisy prawa regulujące projektowanie w architekturze krajobrazu,
3) student sporządza opracowania projektowe elementów wyposażenia architektury krajobrazu związanych z kształtowaniem nawierzchni,
4) student sporządza opracowania projektowe elementów wyposażenia architektury krajobrazu związanych z elementami budowlanymi,
5) student sporządza opracowania projektowe elementów wyposażenia architektury krajobrazu takich jak : ławki i siedziska, zbiorniki wodne, oświetlenie,
6) student Ilustruje własne rozwiązania projektowe w formie rysunków technicznych, wizualizacji i modeli,
7) student sporządza inwentaryzację wraz z dokumentacją szaty roślinnej na wskazanym obszarze,
8) student pracuje w zespole
Kryteria oceniania
Warunki i zasady zaliczenia z przedmiotu Urządzanie obiektów arch. kraj. I
(Wykład 15h, projekt 30h, ćwiczenia terenowe 45h)
Kierunek: Architektura krajobrazu, semestr 4
Wykład
Student przystępuje do zaliczenia pisemnego składającego się z pytań testowych (pierwsza część) i pytań opisowych (druga część), które oceniane są w skali punktowej. Warunkiem koniecznym zaliczenia wykładów jest uzyskanie co najmniej 55% punktów z obu części egzaminu.
Oceny końcowe z zaliczenia pisemnego wykładów:
3,0 – od 55% do 64% pkt.
3,5 – od 65% do 74% pkt.
4,0 – od 75% do 84% pkt.
4,5 – od 85% do 94% pkt.
5,0 – od 95% do 100% pkt.
Projekt:
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1. Umie czytać ze zrozumieniem projekty zagospodarowania terenu.
2. Potrafi wykonać projekt zagospodarowania działki pod dom jednorodzinny.
3. Umie wykonać: mapę hipsometrii terenu, rysunki orientacyjne i sytuacyjne działki, rzuty działki w skali 1:500 i 1:100, przekroje terenowe, wizualizacje.
4. Umie posługiwać się rysunkiem technicznym przy sporządzaniu projektu.
5. Potrafi wyróżnić strefy funkcjonalne ogrodu.
6. Umie wskazać odpowiednią lokalizację na działce i zaprojektować schody terenowe, murek oporowy, mały zbiornik wodny, ogrodzenie, miejsce na śmietnik.
7. Opracowuje rysunki robocze projektowanych elementów w skali 1:200, 1:100, 1:50 (przekroje, rzuty boczne elementów).
8. Potrafi dobrać rośliny do nasadzeń pod względem wymagań siedliskowych, pokroju i kolorystyki.
Na ocenę dobrą (4,0) student oprócz umiejętności wymienionych powyżej, potrafi:
1. Prawidłowo zagospodarować strefy funkcjonalne ogrodu poprzez odpowiednio dobrane elementy budowlane, architektoniczne i kompozycje roślinne.
2. Dobrać odpowiednie materiały budowlane do projektowanych obiektów architektonicznych, małej architektury i elementów wyposażenia.
3. Dobrać rośliny i odpowiednio je skomponować ze sobą tworząc nasadzenia grupowe i rabaty tematyczne.
4. Potrafi rysować rośliny uwzględniając ich pokrój, barwę i charakterystyczne cechy budowy morfologicznej.
5. Zaprojektować tematyczny ogród rodzinny (np. w określonym kolorze).
Na ocenę bardzo dobrą (5,0) student ma pogłębioną i ugruntowaną wiedzę z powyższego zakresu. Poza tym stale poszukuje inspiracji sięgając do literatury i internetu.
Oceny 3,5 i 4,5 otrzymują studenci, którzy w stopniu bardzo dobrym spełniają wymagania z danego poziomu.
Studenci w czasie trwania semestru opracowują projekt ogrodu przy domu jednorodzinnym. Projekt jest podzielony na 9 zadań (klauzur), z których każde jest oceniane w skali punktowej. Warunkiem koniecznym zaliczenia projektu jest uzyskanie co najmniej 51% punktów (ze wszystkich zadań łącznie).
Ćwiczenia terenowe
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1. Zna zasady inwentaryzacji ogólnej i inwentaryzacji szczegółowej szaty roślinnej i umie ją wykonać.
2. Rozpoznaje gatunki drzew i krzewów, umie dokonać pomiaru cech metrycznych drzewa: pierśnicy, średnicy korony i wysokości.
3. Umie ocenić zdrowotność drzewa i zalecić odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne.
4. Potrafi graficznie opracować dane z zakresu inwentaryzacji zieleni stosując prawidłowe oznaczenia (WG PN-71/B-01027).
5. Zna i umie stosować przepisy prawne w zakresie wycinki i pielęgnacji drzew.
6. Wykonuje inwentaryzację wyposażenia terenów zieleni.
Na ocenę dobrą (4,0) student:
1. Zna zasady inwentaryzacji ogólnej i inwentaryzacji szczegółowej szaty roślinnej i umie ją wykonać.
2. Rozpoznaje gatunki drzew i krzewów, umie dokonać pomiaru cech metrycznych drzewa: pierśnicy, średnicy korony i wysokości.
3. Umie ocenić zdrowotność drzewa i zalecić odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne.
4. Potrafi graficznie opracować dane z zakresu inwentaryzacji zieleni stosując prawidłowe oznaczenia (WG PN-71/B-01027).
5. Zna i umie stosować przepisy prawne w zakresie wycinki i pielęgnacji drzew.
6. Wykonuje inwentaryzację wyposażenia terenów zieleni.
7. Samodzielnie wykonuje analizę nasłonecznienia działki (linijka słońca).
8. Samodzielnie określa warunki glebowe (żyzność i wilgotność podłoża).
9. Zna zasady zakładania trawników i łąki kwietnej; potrafi użyć do tego odpowiednich narzędzi i maszyn.
Na ocenę bardzo dobrą (5,0) student ma pogłębioną i ugruntowaną wiedzę z powyższego zakresu.
Oceny 3,5 i 4,5 otrzymują studenci, którzy w stopniu bardzo dobrym spełniają wymagania z danego poziomu.
Studenci podczas ćwiczeń terenowych pracują w grupach 3-4 osobowych; na koniec ćwiczeń przygotowują sprawozdania. Ocenie podlega również umiejętność rozpoznawania przez studentów gatunków drzew i krzewów w terenie. Końcowa ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną z dwóch ocen cząstkowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Gadomska E., Gadomski K.,Urządzanie i pielęgnacja terenów zieleni. Cz. I. Hortpress, Warszawa 2005;
2) Gadomska E. Urządzanie i pielęgnacja terenów zieleni. Cz. II t.I, Hortpress, Warszawa 2005;
3) Gadomski K.,Urządzanie i pielęgnacja terenów zieleni. Cz. II t.II, III. Hortpress, Warszawa 2005;
4) Fortuna-Antoszkiewicz B., Gadomska E., Gadomski K.,Urządzanie i pielęgnacja terenów zieleni. Cz. III. Hortpress, Warszawa 2005;
5) Pokorski J., Siwiec A., Kształtowanie terenów zieleni. PWSZ, Warszawa 1985;
6) Brzywczy-Kunińska Z., Wiwatowski L., Budowa i konserwacja terenów zieleni. PWSZ Warszawa 1995;
7) Bartosiewicz Z., Urządzanie terenów zieleni PWSZ Warszawa 1998;
8) Haber Z., Urbański P. Kształtowanie terenów zieleni z elementami ekologii, Wydawn. Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań 2010;
9) Polski Komitet Normalizacyjny, Witryna internetowa. http://www.pkn.pl ;
Literatura uzupełniająca:
1) Kosmala M., pielęgnowanie drzew i krzewów ozdobnych. PWRiL warszawa 2000,
2) kosmala M. Materiały do ćwiczeń z urządzania terenów zieleni. Roboty Ziemne, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 1985;
3) Shigo A.,L.,. Modern arboriculture. A system approach to the care of trees and their associates, Durham, New York 2003,
4) Gawryszewska B.J., Historia i struktura ogrodu rodzinnego. Wydaw. SGGW, Warszawa 2006;