Semestr zimowy 2012/13
Semestr zimowy 2013/14
Semestr zimowy 2014/15
Semestr zimowy 2015/16
Semestr zimowy 2016/17
Semestr zimowy 2017/2018
Semestr zimowy 2018/2019
Ekologia AK1103
Wykłady:
1. Ekologia jako dziedzina nauk przyrodniczych - jej związki z innymi naukami. Kierunki rozwoju ekologii.
2. Poziomy organizacji systemów ekologicznych.
3. Abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska. Organizmy a środowisko. Tolerancja, adaptacja. Siedlisko i nisza ekologiczna.
4. Populacja, rozrodczość, śmiertelność. Migracje i ich znaczenie. Teoria wysp i teoria metapopulacji. Struktura populacji - wiekowa, płciowa, przestrzenna, socjalna. Strategie życia. Typy interakcji między różnymi gatunkami. Zależności konkurencyjne i eksploatacyjne.
5. Biocenozy i ekosystemy. Struktura troficzna. Przepływ energii i krążenie materii w przyrodzie. Bioenergetyka organizmów. Cykle biogeochemiczne. Produktywność ekosystemów.
6. Sukcesja ekologiczna. Interakcje między populacjami.
7. Geografia roślin i zoogeografia. Główne biomy świata.
8. Ekologia stosowana.
Pracownia specjalistyczna:
1. Ekologia czynnikowa. Wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na rozmieszczenie organizmów w środowisku.
2. Cechy osobnicze. Metody oceny wielkości populacji roślin i zwierząt.
3. Struktura przestrzenna, struktura wieku i struktura wielkości populacji.
4. Fazy rozwojowe i dynamika liczebności populacji.
5. Ekologia stosowana: minimalna wielkość populacji, wpływ fragmentacji siedlisk na liczebność populacji, eksploatacja populacji.
6. Interakcje międzygatunkowe. Przestrzenne zależności między populacjami różnych gatunków.
7. Metody oceny bioróżnorodności.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1. ma wiedzę w zakresie struktury i funkcjonowania populacji, biocenozy i ekosystemu
2. dostrzega i rozumie wpływ środowiska abiotycznego na organizmy żywe; zna pojęcie bioindykacji
3. umie dobierać i wykorzystywać metody badawcze stosowane w ekologii populacji i biocenoz
4. umie rozpoznawać zagrożenia ekologiczne i wie jak im przeciwdziałać
5. dostrzega związek ekologii z innymi dziedzinami nauki, w tym z naukami technicznymi
6. umie pracować w zespole
Kryteria oceniania
Warunki i zasady zaliczenia z przedmiotu Ekologia
(Wykład 15h, pracownia specjalistyczna 30h)
Kierunek: Architektura krajobrazu, semestr 1
Pracownia specjalistyczna:
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1. Zna pojęcie amplitudy ekologicznej i potrafi dobierać gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami odnośnie czynników siedliskowych. Potrafi wykorzystywać i interpretować ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych.
2. Potrafi przy pomocy obliczeń i wykresów zinterpretować takie cechy populacji jak: struktura przestrzenna, struktura wielkości i wieku osobników.
3. Umie konstruować tabele przeżywania.
4. Zna podstawowe interakcje międzygatunkowe. Potrafi zaprojektować (dobrać gatunki roślin zielnych i drzew) na rabatę allelopatyczną.
5. Zna wybrane metody oceny różnorodności biologicznej.
Na ocenę dobrą (4,0) student:
1. Zna i rozumie pojęcie amplitudy ekologicznej, potrafi dobierać gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami odnośnie czynników siedliskowych. Potrafi wykorzystywać i interpretować ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych.
2. Potrafi przy pomocy obliczeń i wykresów zinterpretować takie cechy populacji jak: struktura przestrzenna, struktura wielkości i wieku osobników. Na podstawie struktury wieku osobników w populacji potrafi opisać fazy rozwojowe populacji.
3. Umie konstruować i interpretować tabele przeżywania.
4. Potrafi ocenić wielkość eksploatacji populacji.
5. Zna i rozumie podstawowe interakcje międzygatunkowe. Potrafi zaprojektować (dobrać gatunki roślin zielnych i drzew) na rabatę allelopatyczną.
6. Zna i potrafi zastosować wybrane metody oceny różnorodności biologicznej.
Na ocenę bardzo dobrą (5,0) student ma pogłębioną i ugruntowaną wiedzę z zakresu:
1. Zna i rozumie pojęcie amplitudy ekologicznej, potrafi dobierać gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami odnośnie czynników siedliskowych. Potrafi wykorzystywać i interpretować ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych.
2. Potrafi przy pomocy obliczeń i wykresów zinterpretować takie cechy populacji jak: struktura przestrzenna, struktura wielkości i wieku osobników. Na podstawie struktury wieku osobników w populacji potrafi opisać fazy rozwojowe populacji.
3. Umie konstruować i interpretować tabele przeżywania.
4. Potrafi ocenić wielkość eksploatacji populacji.
5. Zna i rozumie podstawowe interakcje międzygatunkowe. Potrafi zaprojektować (dobrać gatunki roślin zielnych i drzew) na rabatę allelopatyczną.
6. Zna i potrafi zastosować wybrane metody oceny różnorodności biologicznej.
Oceny 3,5 i 4,5 otrzymują studenci, którzy w stopniu bardzo dobrym spełniają wymagania z danego poziomu.
Studenci w czasie trwania semestru przygotowują dwa sprawozdania w zespołach dwuosobowych (pkt. 1 i 2); projekt rabaty allelopatycznej, piszą dwa kolokwia i kartkówki sprawdzające przygotowanie do zajęć.
Wykład
Student przystępuje do zaliczenia pisemnego składającego się z siedmiu pytań weryfikujących efekty kształcenia EK1-EK5. Student wybiera pięć pytań, które oceniane są w skali punktowej od 0 do 5 każde. Warunkiem koniecznym zaliczenia wykładów jest uzyskanie co najmniej 55% punktów.
Oceny końcowe z zaliczenia pisemnego wykładów:
3,0 – od 55% do 64% pkt.
3,5 – od 65% do 74% pkt.
4,0 – od 75% do 84% pkt.
4,5 – od 85% do 94% pkt.
5,0 – od 95% do 100% pkt.
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Krebs Ch.J.: Ekologia. Eksperymentalna analiza zagęszczenia i liczebności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011; 2) Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R.: Ekologia. Krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009; 3) Weiner J.: Życie i ewolucja biosfery. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008;
Literatura uzupełniająca:
1) Falińska K.: Ekologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004; 2) Forman R.T.T.: Land Mosaics: The Ecology of Landscapes and Regions. Cambridge Univ. Press, Cambridge 1999; 3) Kornaś J., Medwecka-Kornaś A.: Geografia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warzsawa, 2002;
W cyklu 2012Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |