Semestr letni 2006/07
Semestr letni 2007/08
Semestr zimowy 2008/09
Semestr letni 2008/09
Semestr letni 2009/10
Semestr letni 2010/11
Semestr zimowy 2010/11
Semestr letni 2011/12
Semestr zimowy 2012/13
Semestr letni 2012/13
Semestr letni 2013/14
Semestr zimowy 2013/14
Semestr zimowy 2014/15
Semestr letni 2014/15
Semestr zimowy 2015/16
Semestr letni 2015/16
Semestr letni 2016/17
Semestr zimowy 2017/2018
Semestr letni 2017/18
Semestr letni 2018/19
Semestr letni 2019/2020
Chemia Ś12006
Treści programowe: Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne. Reakcje chemiczne i ich podział. Rodzaje związków chemicznych nieorganicznych, ich właściwości, otrzymywanie i reakcje. Reakcje w wodnych roztworach elektrolitów. Dysocjacja elektrolityczna. Roztwory buforowe. Reakcje hydrolizy. Procesy utleniania i redukcji. Zadania rachunkowe. Iloczyn rozpuszczalności. Elementy kinetyki chemicznej. Budowa atomu. Izotopy. Elektronowa struktura atomu. Wiązania chemiczne. Elementy elektrochemii. Ogniwa galwaniczne. Elektroliza. Korozja. Elementy termodynamiki chemicznej. Wybrane zagadnienia z chemii organicznej.
Efekty kształcenia: Student powinien posiąść umiejętność: posługiwania się terminologią i nomenklaturą chemiczną oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym, opisywania właściwości związków chemicznych oraz stanów materii, przedstawiania przemian chemicznych za pomocą równań reakcji, wykonywania obliczeń chemicznych, wykonywania analiz jakościowych i ilościowych.
W cyklu 2012L:
Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne. Ważniejsze prawa chemiczne. Zadania. Reakcje chemiczne i ich podział. Związki nieorganiczne. Rodzaje związków chemicznych nieorganicznych, ich właściwości, otrzymywanie i reakcje. Amfoteryczność. Reakcje w wodnych roztworach elektrolitów. Dysocjacja elektrolityczna, stała i stopień dysocjacji. Moc elektrolitów. Skala pH. Roztwory buforowe. Reakcje hydrolizy. Procesy utleniania i redukcji. Zadania rachunkowe. Sposoby wyrażania stężeń. Iloczyn rozpuszczalności. Elementy kinetyki chemicznej. Kataliza, zasadza działania katalizatorów. Budowa atomu. Izotopy. Elektronowa struktura atomu. Liczby kwantowe. Układ okresowy pierwiastków. Prawo okresowości. Wiązania chemiczne. Klasyfikacja wiązań. Elektronowa teoria wiązań chemicznych. Hybrydyzacja orbitali atomowych. Związki kompleksowe. Ligandy jedno i wielofunkcyjne. Stała trwałości związków kompleksowych. Elementy elektrochemii. Ogniwa galwaniczne. Potencjały układów oksydacyjno-redukcyjnech. SEM ogniwa. Szereg napięciowy metali. Elektroliza. Prawa Faraday’a. Zadania. Korozja. Elementy termodynamiki chemicznej. Wybrane zagadnienia z chemii organicznej. Rozwój i znaczenie chemii organicznej. Podział związków organicznych. Węglowodory nasycone, nienasycone, aromatyczne - właściwości fizyczne i chemiczne. Związki cykliczne. Nomenklatura związków organicznych. Izomeria. Typy reakcji związków organicznych. Reakcje substytucji, addycji i eliminacji. Alkohole i fenole – metody otrzymywania, rzędowość alkoholi, właściwości, utlenianie. Aldehydy i ketony. Kwasy karboksylowe, mono i wielokarboksylowe, hydroksykwasy, kwasy aromatyczne. Związki zawierające azot. Mocznik, związki nitrowe, aminy alifatyczne i aromatyczne, aminokwasy i białka. Tworzywa sztuczne. Polimeryzacja, polikondensacja i poliaddycja. Związki organiczne zanieczyszczające środowisko. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę w zakresie opisu i analizy podstawowych zjawisk fizycznych i chemicznych występujących w środowisku przyrodniczym oraz inżynierii środowiska; ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna i stosuje podstawowe, obowiązujące zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi opracować i opisać eksperymenty przeprowadzane w czasie zajęć oraz formułować wnioski; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania; ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Kryteria oceniania
Laboratorium
W ramach ćwiczeń laboratoryjnych student wykonuje piętnaście ćwiczeń praktycznych, pracując pojedynczo lub w grupach. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie trzech kolokwiów oraz sprawdzianów z przygotowania do ćwiczeń i sporządzonych sprawozdań z przebiegu doświadczeń. Ocena końcowa jest wypadkową z uzyskanych wszystkich ocen cząstkowych.
- student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie osiągnął wymaganych efektów kształcenia (poniżej 50% całkowitej ilości punktów możliwych do uzyskania)
- student otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym (51-60% punktów)
- student otrzymuje ocenę dostateczną +, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym + (61-70% punktów)
- student otrzymuje ocenę dobrą, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym (71-80% punktów)
- student otrzymuje ocenę dobrą +, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym + (81-90% punktów)
- student otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym (91-100% punktów)
Wykład
Egzamin pisemny (w terminie zerowym, terminie podstawowym i poprawkowym) składa się z 6 pytań (po 10 pkt.) weryfikujących efekty kształcenia. Warunkiem koniecznym zdania egzaminu jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punków (30) – ocena dostateczna (3). Pozostałe oceny zależą od jakości odpowiedzi na poszczególne pytania: 3,5 (od 36 do 41 pkt.); 4,0 (od 42 do 47 pkt); 4,5 (od 48 do 53 pkt.); 5,0 (od 54 do 60 pkt).
Egzamin należy zdawać bez korzystania z notatek, ani innych materiałów i pomocy oraz bez
porozumiewania się z innymi osobami. Egzamin trwa ok. 60 minut.
Literatura
a) podstawowa:
1. Lewandowski W., Świsłocka R., Bryłka J., Wstęp do chemii ogólnej, Wyd. PB, Białystok 2009
2. Świsłocka R., Zadania rachunkowe oraz przykładowe pytania kolokolokwialne i egzaminacyjne z chemii, 2004
3. Bryłka J., Świsłocka R., Lewandowski W., Repetytorium z chemii nieorganicznej i organicznej, Wyd. PB 2002
4. Bryłka J., Chemia ogólna z zadaniami, Wyd. PB, Białystok 1999
5. Sienko J.M., Plane A.R., Chemia. Podstawy i zastosowanie, WNT Warszawa 2002
6. Drapała T., Chemia ogólna nieorganiczna z zadaniami, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2002
7. Kucharski M., Samsonowicz M., Strutyńska G., Ćwiczenia laboratoryjne z chemii, Wyd. PB, Białystok 2009
b) uzupełniająca:
W cyklu 2012L:
a) podstawowa: |